Autor Wątek: Live Mix - jak ustawic instrumenty na koncercie?  (Przeczytany 12247 razy)

Offline sify11

  • Pr0
  • Wiadomości: 2 614
  • Rap Metal Katowice
    • FejsBukowa Strona Kapeli
Live Mix - jak ustawic instrumenty na koncercie?
« 23 Paź, 2013, 13:35:52 »
yo
tak sie zaczynamy w kapeli zastanawiać, jak kręcić mix na gigach aby brzmialo najlepiej.

na forum znalazlem tylko wypowiedz bulba o gitarach

Live it's all about cutting through a mix at volume, so only the essential frequencies are there, we are HPF pretty high around 140ish and LPF is around 5500k. In the studio we can get away with much more scooped tones. I guess the character is similar, but live tone on a recording would just sound like a midrangey mess. "
z http://ask.fm/MishaPeriphery/answer/69959913451


chciałbym się dowiedzieć jak kręcić bas, wokal, bębny, sample?

myślę, że temat ciekawy więc zapraszam do refleksji :)
i always go full retard

Offline Semedi

  • Pr0
  • Wiadomości: 556
  • Klucze krzywo!
    • Karcer
Uuu chłopie temat rzeka. Nikt nie poda Ci gotowców, bo to zależy od wszystkiego - dosłownie. Sala, sprzęt, muzycy itd. Uważam, że to tak samo jak w miksach, po prostu trzeba słuchać. Owszem istnieją zasady, ale niekoniecznie sprawdzą się w sali A i takie same w sali B. Ja zazwyczaj odchudzam ścieżki z niepotrzebnego dołu. Live także można tak robić (oczywiście słuchać). Bardzo mało bawiłem sie na konsolach live, więc doświadczenia nie mam. Tak samo z ustawieniami samych wzmaków.
« Ostatnia zmiana: 23 Paź, 2013, 14:00:43 wysłana przez Semedi »
Yes! I'm inspired by the Devil!
http://semdedi.soup.io/

Offline krzy1125

  • Gaduła
  • Wiadomości: 368
brałem udziałem w szkoleniu na temat małych systemów nagłośnieniowych i jak dla mnie na postawione przez Ciebie pytanie nie ma jednej odpowiedzi, tak jak napisał Semedi jest tyle składowych, które mają na to wpływ, że nie ma gotowców. Jest wiele kruczków dotyczących opinania sprzętu, bramkowania, kompresji, ustawiania przodów, rozmieszczania kabli na scenie itd itd...
Pytanie czy sami robicie całe nagłośnienie czy chodzi Ci tylko o to jaki sygnał podacie komuś na mikser?
Jeśli bębny to jaki zestaw?
Jaka muzyka?
Jakie wokale? Jeden czy kilka? Rapowany, śpiewany czy growle?
itd itd.

Offline fk

  • Gaduła
  • Wiadomości: 198
    • NailbombAudio
pytanie troche mało konkretne... pytasz o to do jakiego brzmienia maja dążyć członkowie twojego zespołu, czy o to jak podchodzi sie do poszczególnych instrumentów na konsoli live'owej, czy jak ?


instrumenty powinny brzmieć dobrze, mix powinien byc zbalansowany i czytelny.

Offline sify11

  • Pr0
  • Wiadomości: 2 614
  • Rap Metal Katowice
    • FejsBukowa Strona Kapeli
jak podchodzi sie do poszczególnych instrumentów na konsoli live'owej

oto :)
i always go full retard

Offline krzy1125

  • Gaduła
  • Wiadomości: 368
jak podchodzi sie do poszczególnych instrumentów na konsoli live'owej

oto :)

ale to nadal bardzo szeroko ujęte pytanie... na tak postawione pytanie można odpowiedzieć np. każdy instrument na osobny kanał, perka na tyle kanałów ile masz majków do opięcia perki (min. stopa, werbel, i dwa majki do zebrania reszty, w wersji optimum każdy tom osobno i dwa majki na blachy), niektóre instrumenty najlepiej robić na dwa mikrofony np fortepian czy akordeon....
przydałoby się konkretniej postawione pytanie, np. mamy zestaw perkusyjny ... gramy taki rodzaj muzyki... do dyspozycji ileś mikrofonów, stół mikserski z ilomaś kanałami... itd

Offline fk

  • Gaduła
  • Wiadomości: 198
    • NailbombAudio
Wiec tak, na wstepie trza przyjac ze kluby sa roznie wyposazone, w niektorych sa stare konsole analogowe bez jakichkolwiek peryferiow. Ponadto naglosnienie moze byc tez roznie wystrojone. Moze pierwotnie nawet gadalo rownym pasmem, ale przyjezdny akustyk dzien wczesniej wywrocil ten porzadek do gory nogami. Tak wiec najlepiej jakby zaczac prace na wystrojonym systemie, stroic mozesz na utworze muzycznym ktory znasz na wylot (stad umilowanie akustykow to meczenia jednego kawalka madonny w kolko)

No wiec, dostępne mamy 3 narzędzia zniszczenia: korektor, bramka i kompresor.

Jesli chodzi o korekcje to poprostu musisz odpekac swoje, nauczyc ucho tego co chcesz szukac. Na dodatek dochodzi to o czym wspomnialem, ze rozne kluby gadaja inaczej, tym samym trudno szukac stalych rozwiazan ktore mozna zawsze stosowac.

Ale generalnie..

Stopa:

40-100 Hz, czasem cos tu trzeba podbic, czasem obciac, jak jestem w miare dobrze wystrojony system to zazwyczaj nie trzeba szukac

100-2 Khz, tutaj trzeba znalezc karton, podbijasz pasmo o 10 db, i sobie szukasz syfiastego kartonowego srodka, pozniej skrecasz korektor w druga strone i sie go pozbywasz.

5-10 Khz, tutaj znajdziemy click, +15 db i jazda. Jak zwykle na ucho, niektore stopy maja ladny click przy 5 Khz, inne przy 8.. loteria

bramkowac do oporu, czas ataku jak najmniejszy ale nie 0 ms (przy 0.0 bramki czasem potrafia pykac sobie), rilijs tez krotki bo gracie metal i stopa powinna byc szybciutka.

Z kompresorem ciezka sprawa, nie kazdy kompresor radzi sobie fajnie z niskimi pasmami i niektore kompresory wysysaja zycie ze stopy, stosowac wedle uznania


Werbel: Ile werbli, tyle historii. Niektore werble gadaja od razu, inne brzmia jak tzw. "pucha", puche znajdziesz i wytniesz gdzies od 250 do 1000 Hz. Na ucho.

hpf gdzies do 150 Hz.. ale moze byc i 100, moze byc 200.. wszystko na ucho

werbli nie bramkuje bo sie okaze ze garowy gra duszki i inne pierdy, niech je gra.

z kompresja lubie znany studyjny trick z podbiciem ataku. Ustawiasz czas kompresora na jakies 15-20 Ms, i zjezdzasz threshold az uslyszysz ze werbel dostal dodatkowego "strzała"


Tomy: wywalic "karton" ze srodkowych pasm, podbic troche gorke zeby wyciagnac atak, bramki: bardzo szybki czas ataku, rilijs do smaku, w zalaznosci ile chcesz zeby tom wybrzmiewał). Kompresor na podbicie "strzala"

na male tomy przejsciowe mocniejszy hpf, na floor tomy lekki hpf, w sumie dobrze jakby floor mial rownie potezny dol co stopa. Mi sie to podoba na koncertach


Bas: zazwyczaj lekki dip w okolicach 400-600 Hz wystarczy, ale prawda taka ze ile basistow tyle brzmien, i czasem naprawde na korektorze sie niezle wzrory rysuja. Ma brzmiec poprostu dobrze.

Kompresja jest wazna decyzja, niektorzy basisci maja juz skompresowane brzmienie, niektorzy maja kompresor w racku, inny przesterowuja bas kostkami. Im kompresja w wielkich ilosciach potrzebna nie jest...


Gitary: tutaj moge sie odwolac do tego co napisal bulb, hpf gdzies od 100 do 200 hz, lpf nie jest w kazdej konsoli..

oczywiscie zakladamy przy tym ze gitara brzmi dobrze, a wcale tak byc nie musi. Jesli syfi siarą, mozemy przesunac mikrofon tak aby w mniejszym stopniu zbieral dzwiek ze srodka glosnika. Ewnetualnie mozemy korekcja poszukac siary gdzies miedzy 3 a 5 Khz.
Jesli jest buła.. mikrofon blizej srodka, albo szukamy buly gdzies w okolicach 100-400 Hz na korektorze

Wokal: hpf wedle uznania, czasem jeszcze trza troche mułu odjac w okolicach 200..250 moze. Jak wokalista obejmuje mikrofon i brzmie to tak sobie, wywalic "telefonicznego" srodku z okolic 1 Khz.
Pozniej zalać kompresją i modlic sie o najlepsze.


gud lak
« Ostatnia zmiana: 23 Paź, 2013, 15:11:44 wysłana przez fk »

Offline corin94

  • Nowy użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Jestem z Łowicza. Dżemy, mleko itp.
Wiesz, wszystko zależy od miejsca w którym grasz. Na powietrzu można sobie pozwolić na więcej, za to w klubie trzeba pamiętać o tym, żeby nie przesadzić z głośnością, bo wszystko zacznie dudnieć i będzie mało zrozumiale ;) No i kolejna rzecz to to, że ustawiając dźwięk na próbie trzeba pamiętać, że wszystko będzie brzmiało zupełnie inaczej kiedy sala się zapełni.

Offline sify11

  • Pr0
  • Wiadomości: 2 614
  • Rap Metal Katowice
    • FejsBukowa Strona Kapeli
a propos kompresji
dziś starałem się ustawić jakoś kompresor na wokalu, ale w momentach gdy kompresja zaczynała działać jak chciałem to momentalnie mic zaczął zbierać całe otoczenie (sm58), ostatecznie wywaliłem całkiem kompresor. jak to z tym jest? pewnie coś zrobiłem źle :D
i always go full retard

Offline fk

  • Gaduła
  • Wiadomości: 198
    • NailbombAudio
a propos kompresji
dziś starałem się ustawić jakoś kompresor na wokalu, ale w momentach gdy kompresja zaczynała działać jak chciałem to momentalnie mic zaczął zbierać całe otoczenie (sm58), ostatecznie wywaliłem całkiem kompresor. jak to z tym jest? pewnie coś zrobiłem źle :D


no mozna przedobrzyc z kompresją. Poza tym trzeba pamietac ze poziom wysterowania kanalu (gain) bedzie bezposrednio wplywal na to jak pracuje kompresor. Kluczowy jest tu wskaznik GR (gain reduction) ktory pokazuje jak mocno pracuje kompresor i wg. ktorego mozesz ustawiac threshold kompresora. Na dartym wokalu spokojnie moze scinac z 10 db.

Mozna tez zainteresowac sie czy wysylki na monitory sa ustawione jak pre czy post. Pre oznacza ze sygnal na monitory idzie bez "efektow" nalozonych na stole, czyli bez korekcji i bez kompresji. Wokal lepiej wysylac wlasnie pre, bo w innym wypadku mozna sie spodziewac problemow ze sprzezeniami (chociaz tez nic pewnego)


Offline lupus

  • Pr0
  • Wiadomości: 908
  • nadużywam delaya i reverbu
Zero pierdolenia, 100% konkretów. Takie posty lubię na tym forum.

Offline bandit112

  • Gaduła
  • Wiadomości: 305
fk dobrze gada. Ja dodam od siebie, ze na samym poczatku dobrze jest podzialac samym filtrem dolnozaporowym na wszystkich instrumentach. Na ucho - by odciac mul, ale nie przesadzic, bo z metalu zrobia sie smerfne hity. Wybrac instrumenty, ktore maja nadawac definicje waszej muzie - czy miecho chcecie miec z gitar, czy basu, czy stopa ma gniesc (zalezy od jej gestosci) czy ma byc szybka i zwarta itp.

Online youshy

  • Facebook follower No.1
  • Pr0
  • Wiadomości: 1 474
  • Why do you wear that stupid mansuit?
    • Brudne Brzmienie
Bandit, czy to Ty? Czy Ty odkopałeś ten tajemny wątek? Czy to jest wielki powrót?
"To, że nie mam projektu, nie znaczy, że nie mam projektu"

Profile na Tonexa, Kempera i inne -> https://brudnebrzmienie.pl/

Offline czerez

  • Gaduła
  • Wiadomości: 488
  • Morde mam może nie w tamburyn, ale mam zasady
Bandit, czy to Ty? Czy Ty odkopałeś ten tajemny wątek? Czy to jest wielki powrót?

też się zastanawiałem czy to ten nasz bandit :D
"Z wiekiem spada zapotrzebowanie na zysk, a rośnie popyt na święty spokój" - Duńczyk !!!

Offline bandit112

  • Gaduła
  • Wiadomości: 305
Łosory, na datę nie spojrzałem. Dobrze, że przynajmniej starałem się nie trollować.
« Ostatnia zmiana: 16 Maj, 2014, 01:03:23 wysłana przez bandit112 »

 

Related Topics

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
0 Odpowiedzi
2886 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 27 Kwi, 2010, 22:14:26
wysłana przez gitara
3 Odpowiedzi
4214 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 18 Lis, 2010, 16:59:05
wysłana przez kristoff13
6 Odpowiedzi
2980 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 02 Sie, 2012, 22:10:41
wysłana przez Gutek
7 Odpowiedzi
5403 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 27 Lut, 2013, 14:14:22
wysłana przez Lechu_
6 Odpowiedzi
4949 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 01 Lip, 2015, 23:11:18
wysłana przez przemak