a propos kompresji
dziś starałem się ustawić jakoś kompresor na wokalu, ale w momentach gdy kompresja zaczynała działać jak chciałem to momentalnie mic zaczął zbierać całe otoczenie (sm58), ostatecznie wywaliłem całkiem kompresor. jak to z tym jest? pewnie coś zrobiłem źle
no mozna przedobrzyc z kompresją. Poza tym trzeba pamietac ze poziom wysterowania kanalu (gain) bedzie bezposrednio wplywal na to jak pracuje kompresor. Kluczowy jest tu wskaznik GR (gain reduction) ktory pokazuje jak mocno pracuje kompresor i wg. ktorego mozesz ustawiac threshold kompresora. Na dartym wokalu spokojnie moze scinac z 10 db.
Mozna tez zainteresowac sie czy wysylki na monitory sa ustawione jak pre czy post. Pre oznacza ze sygnal na monitory idzie bez "efektow" nalozonych na stole, czyli bez korekcji i bez kompresji. Wokal lepiej wysylac wlasnie pre, bo w innym wypadku mozna sie spodziewac problemow ze sprzezeniami (chociaz tez nic pewnego)