Autor Wątek: Reaper - problem z głośnością  (Przeczytany 31599 razy)

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
Reaper - problem z głośnością
« 06 Paź, 2019, 15:10:16 »
Od wczoraj jakoś zauważyłem, że Reaper w czasie nagrywania i playbacku strasznie wszystko ścisza.
Jak gram sobie normalnie, bez nagrywania/playbacku, to głośność gitary jest normalna.
Jak tylko zacznę nagrywać, albo ćwiczyć z podkładem w playback, to cała głośność idzie w dół, co ciekawe - przez ułamek sekundy na początku słychać normalnie.

Poziomy głośności wydają się być bez zmian wg. tych słupków, poziom dB wychodzi taki sam wg wskazań, ale ewidentnie słychać zmianę głośności.

Ktoś się orientuje co się mogło stać i jak to naprawić?

Offline OMSON

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 110
  • A-zero
Jaki masz interfejs audio, jaki system operacyjny i jakich sterowników używasz? Renderujesz w trybie online czy offline?

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
WIN 10, WASAPI, bezpośrednio do karty dźwiękowej. Co do renderowania nie jestem pewien, rzecz w tym, że dopóki nie nagrywam ani nie daję playbacku żeby grać z podkładem/odsłuchać, to gitara brzmi normalnie. Jeszcze kilka dni temu wszystko działało w porządku.
Mniej więcej w tym samym czasie "zepsuł" mi się Superior Drummer, może to ma coś z tym wspólnego.

Posty połączone: 07 Paź, 2019, 23:15:18
Dobra, ogarnąłem opcje renderowania - Full-speed offline.
« Ostatnia zmiana: 07 Paź, 2019, 23:15:18 wysłana przez Rot »

Offline OMSON

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 110
  • A-zero
Prawdopodobnie aktualizacja Win10 spowodowała jakiś problem ze sterownikami (częsta rzecz z tą wersją OS).  Generalnie musisz używać sterowników audio od producenta (jeśli to integra, to zainstaluj ASIO4ALL), a w Reaperze wybierz sterowniki ASIO, które tam znajdziesz na liście wyboru. Kolejna rzecz - nigdy nie renderuj w żadnej z opcji offline. Zawsze online.




*tłustym drukiem zalecania obiektywnie bezwzględne

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
Właśnie problem w tym że ASIO4ALL nie obsługują mi wejścia line-in, tylko mikrofonowe, i obawiam się strat w headroomie/jakości.
Co daje renderowanie on-line?

Offline OMSON

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 110
  • A-zero
To jakiś oksymoron... O jakim spadku jakości na zintegrowanej karcie dźwiękowej piszesz? ;D

Ale do rzeczy - jak dostajesz zbyt ciemny, słaby sygnał z wejścia mikrofonowego (zbyt niska impedancja), wystarczy jak podepniesz jakikolwiek buforowany efekt przed (nie musi być włączony) - sygnał się wyrówna i rozjaśni.

Druga rzecz, w opcjach zaawansowanych ASIO4ALL możesz przełączać aktywne wejścia/wyjścia. Dla Ciebie najważniejsze jest, aby latencja była jak najniższa, żeby komfortowo nagrywać gitarę. Czyli kluczowe jest ustawienie sterownika ASIO w Reaperze. Koniec kropka.

Renderowanie online w odróżnieniu od offline, nie ma tendencji do uśredniania algorytmu (nie ma efektu zamulenia miksu). Najlepiej sprawdź renderując ten sam miks w jednym i drugim trybie. Odsłuchaj na jakichś detalicznych dobrych słuchawkach lub monitorach, ale raczej powinieneś wychwycić bez wielkiego problemu, który miks brzmi dynamiczniej.

« Ostatnia zmiana: 08 Paź, 2019, 11:11:32 wysłana przez OMSON »

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
Cytuj
Ale do rzeczy - jak dostajesz zbyt ciemny, słaby sygnał z wejścia mikrofonowego (zbyt niska impedancja), wystarczy jak podepniesz jakikolwiek buforowany efekt przed (nie musi być włączony) - sygnał się wyrówna i rozjaśni.

Oo, o tym nie wiedziałem - w sumie sprawdziłbym jak to zadziała z samoróbnym przesterem, o ile sygnał nie zaszkodzi karcie. Innego efektu niestety nie posiadam.


Cytuj
Druga rzecz, w opcjach zaawansowanych ASIO4ALL możesz przełączać aktywne wejścia/wyjścia. Dla Ciebie najważniejsze jest, aby latencja była jak najniższa, żeby komfortowo nagrywać gitarę. Czyli kluczowe jest ustawienie sterownika ASIO w Reaperze. Koniec kropka.

O, to może przynajmniej rozwiązać obecny problem. Nie zauważyłem różnicy między ASIO a WASAPI szczerze mówiąc, ani w latencji, ani w brzmieniu, więc od strony po prostu szarpania drutów powinno być mi to wsio rawno, a skoro ASIO ma działać lepiej, bez dziwnych akcji jak teraz, to popatrzę w domu jak to poprzestawiać.

Cytuj
Renderowanie online w odróżnieniu od offline, nie ma tendencji do uśredniania algorytmu (nie ma efektu zamulenia miksu). Najlepiej sprawdź renderując ten sam miks w jednym i drugim trybie. Odsłuchaj na jakichś detalicznych dobrych słuchawkach lub monitorach, ale raczej powinieneś wychwycić bez wielkiego problemu, który miks brzmi dynamiczniej.

Oooo po raz kolejny, to by tłumaczyło czemu moje nagrywki są takie bez życia.

Dzięki, jak wrócę na chatę to sprawdzę jak to zadziała.

Posty połączone: 08 Paź, 2019, 19:26:19
Działa!

Jedyny minus jest taki, że nie działa w shared mode, więc koniec z graniem do klipów z YT, ale za to jakość brzmienia jest kompletnie inna.

Tak jeszcze się dopytam - masz jakieś protipy jak ustawić ASIO, w sensie bufory, samplerate itd?
« Ostatnia zmiana: 08 Paź, 2019, 19:26:19 wysłana przez Rot »

Offline OMSON

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 110
  • A-zero
W ASIO4ALL lepiej zostaw domyślne wartości. To i tak stanowi nakładkę na windowsowy sterownik, a nie samoistne ASIO (jak te dedykowane od producentów interfejsów audio). Najlepiej kup sobie używane ESI UGM96 (sterownik ASIO ma wirtualną crossownice DirectWire3.0, którą możesz konfigurować przepływ dźwięku między innymi sterownikami -  na przykład dźwięk z YouTuba, prosto do Reapera):



Osobiście używam tego interfejsu od wielu lat (tez kupiłem kiedyś używkę) a ostatnio poleciłem znajomemu, który trzaska covery na YT i jest zadowolony. On też znalazł używke na OLX...


Tu masz przykładową ofertę (ewentualnie kup w sklepie nówkę):

https://www.olx.pl/oferta/esi-ugm-96-karta-audio-usb-podlacz-2-gitary-mikrofon-gitara-CID751-IDBRHJf.html#b82dcc2a39
« Ostatnia zmiana: 10 Paź, 2019, 08:00:32 wysłana przez OMSON »

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
Dobra, kupiłem.

Ale przez to koniec z chlaństwem do końca miesiąca :/

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
Jest jakiś sposób na konfigurację tego tak, żeby input szedł z interfejsu, a odsłuch z karty dźwiękowej?
Nie mogę nic takiego znaleźć.

Offline OMSON

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 110
  • A-zero
Jak wgrałeś sterownik od producenta karty, to wgraj jeszcze ASIO4ALL. Może się uda wirtualnie przekierować (robiłem kiedyś coś takiego z Soundbasterem 5.1 na kxDrivers i ASIO4ALL). Nie powinno to działać, ale zważywszy na fakt, że ASIO4ALL to proteza na windowsowe sterowniki, to u mnie wtedy (o dziwo!) działało.

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
Zrobiłem tak.
ASIO4ALL już miałem.

Sprawdziłem dwie konfiguracje:
- ASIO od karty - nie da się ustawić wyjścia na głośniki, tylko wyjścia od interfejsu
- ASIO4ALL - wejście karta, wyjście głośniki. W tym rozwiązaniu słyszę podkład, nie słyszę za to gitary, nawet po nagraniu.

Co ciekawe, postanowiłem sprawdzić czy po wyrenderowaniu będzie cokolwiek słychać - otóż nie, bo renderuje się, jasne, ale pusty, cichy plik. W sensie, tak jakby sygnał w ogóle nie był nagrany. Co więcej, przecież w Reaperze widzę, że gitara się coś nagrała.

Spróbuję jeszcze kupić czincza żeby podpiąć wieżę bezpośrednio do interfejsu i traktować go jako jedyną kartę dźwiękową, to nie jest rozwiązanie na którym mi najbardziej zależy bo nie będę miał dźwięków systemowych w czasie używania Reapera, ale na razie wydaje się to być jedyną opcją, o ile to w ogóle zadziała.

Offline OMSON

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 110
  • A-zero
A nie mogłeś z miejsca podpiąć tej wieży? Chyba to jest rozwiązanie, które wynika samo z siebie (a w tym przypadku wymaga tylko najbardziej popularnego kabla audio, jaki poniewiera się w każdym domu)? A propos - ja tej UGM96 używam w domu do wszystkiego właściwie - od projektów w Sonarze, po oglądanie filmów i gry PC. Integre to najlepiej całkiem wyłącz w BIOS/UEFI
« Ostatnia zmiana: 16 Paź, 2019, 14:38:33 wysłana przez OMSON »

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
Tak zrobię właśnie...

... jak tylko będę miał czincz z dużego na mały.

Kabel do wierzy jest na małym kablu, wyjście z ESI na dużym. Oczywiście musiałem się bujnąć do Media Markt po kabel USB bo (wydawało mi się że) takiego nie miałem (a skurczybyk był dodany w paczce od ojca którą dostałem dzień wcześniej, tak przypadkiem), ale oczywiście że będę potrzebował przejściówki to nie pomyślałem.
Po robocie kupię i po prostu zrobię z ESI zewnętrzną kartę dźwiękową, tylko właśnie trochę mnie boli utrata dźwięków systemowych w czasie nagrywania się (żegnajcie powiadomienia FB i granie dla frajdy z muzyką z YT).

Zgarnę tego czincza i zobaczę co i jak. W międzyczasie będę musiał się zastanowić nad umiejscowieniem tego ustrojstwa, bo jest tak małe i lekkie, że sam ciężar kabli nim majta na wszystkie strony :F

Offline Majk

  • Gaduła
  • Wiadomości: 331
Może jestem głupi ale nie ma takiego złącza jak duży Czincz. Czincz czyli RCA to RCA. Jest jego jeden rozmiar.

No i druga sprawa, u mnie na asio4all działał i reaper i muzyka że Spotify na raz. A tak mi się przynajmniej wydaje.

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
Meh.

Udało się to ogarnąć - przejściówka duży/mały jack, ESI jako karta dźwiękowa.
Nie chciało to w ogóle zadziałać, w sensie nie miałem dźwięku gitary a tak to reszta spoko.
Co pomogło:
1. włączenie audacity
2. włączenie w opcjach "nasłuchiwania urządzenia".
3. wyłączenie audacity, włączenie reapera - voila. Jest dźwięk.
Przy czym nasłuchiwanie skutkowało tym że mi się dźwięk nakładam z jakimiś pierdami, to to wyłączyłem i dalej działa.

Tylko teraz tak - w pewnych okolicznościach znowu tracę odsłuch gitary, wtedy muszę powtórzyć kroki 1-3.
Dzieje się tak np. kiedy otworzę sterowniki ESI, kiedy spróbuję odpalić YT w tle, kiedy majstruję przy jakości nagrywania (16/24bit, 48kHz/96kHz i tym podobne) i przy paru innych co do których nie jestem 100% pewien, ale jak już się tak dzieje, to na chwilę obecną mam work-around żeby wrócił dźwięk.
Nie jest to zbyt satysfakcjonujące rozwiązanie, ale innego chwilowo nie mam, bo się nie znam i błądzę po omacku, a nie znalazłem nic w google co by jednoznacznie wskazało winowajcę.
« Ostatnia zmiana: 16 Paź, 2019, 19:30:46 wysłana przez Rot »

Offline OMSON

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 110
  • A-zero
Ustaw sobie Reaper, żeby nagrywał w 44.1kHz/24bit. Najlepiej tego nie zmieniaj. Bufor w sterowniku ESI zrób na 96 sampli, żebyś miał duży komfort pracy podczas nagrywania.

Tu masz profesjonalne kable audio w normalnej cenie (kup taki, co ma dwa cinche i dużego jacka aka 2xRCA-TRS 1/4"):

https://www.redsmusic.pl/audio

Mam nadzieję, że wpadłeś aby przełączyć wieże na funkcje AUX? Jak chcesz słyszeć gitarę podczas swojej gry, musisz w Reaperze właczyć monitoring (głośniczek na ścieżce).

ASIO nie obsługuje wielu hostów. Czyli jak włączasz Audacity i Reaper (ustawione na działanie przez ASIO) to normalne, że sie wszystko potrafi zesrać. Jeden z nich musi lecieć przez WDM/MME i wtedy możesz w tej wirtualnej krosownicy połączyć sygnał miedzy sterownikami. To samo z YT, jak chcesz coś nagrać bezpośrednio w DAWa. Te sterowniki od ESI to umożliwiają i nie ma tego żaden inny producent interfejsów z tego, co się orientuję (ESIO to rebrand ESI, wiec jest tak samo).
« Ostatnia zmiana: 17 Paź, 2019, 09:09:38 wysłana przez OMSON »

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
Wieża cały czas w AUX, teraz podpięta do interfejsu bezpośrednio i pomijam już Realteka.

Nie włączam Audacity razem z Reaperem, zainstalowałem go tylko żeby zobaczyć czy sygnał jest zbierany, i dopiero wtedy zacząłem słyszeć gitarę. Póki co w Reaperze działa normalnie, dopiero jak w Reaperze z jakiegoś powodu traciłem odsłuch gitary to go wyłączałem, włączałem Audacity i nasłuchiwanie urządzenia (wejścia interfejsu) w opcjach Windows, wyłączałem Audacity i z powrotem włączałem Reapera wyłączając znowu nasłuchiwanie urządzenia. Skomplikowane, nie wiem czemu tak, ale po czymś takim zaczęło działać.

A teraz tak:

1. Czemu trzymać w Reaperze 44.1kHZ a w sterownikach ESI 96kHz? Co to daje, czemu to służy i jaki daje efekt końcowy?

2. Do czego ten kabel? W wieży mam wejście na mały jack, jest to najzwyklejszy na świecie kabelek, podpiąłem do interfejsu za pomącą przejściówki z małego na duży.

3. Nie wiem, czy to w ogóle wina interfejsu, ale moje nagrywki w tym momencie brzmią jak kupa. Zdecydowanie gorzej niż to co słyszę u gitarowych jutuberów kiedy choćby prezentują sprzęt (nie mówię tu już nawet o choćby pół-profesjonalnie nagranych numerach jakie wrzucają). Nie mam szumów, trzasków ani tym podobnych, i być może zawsze tak to brzmiało, tylko dopiero teraz to słyszę. Dodatkowo nagrywając ślad, widzę bardzo dużo headroom'u - maks amplituda nawet nie zbliża się do krawędzi (sufitu/podłogi?) tych tracków (sorry - nie umiem tego lepiej określić). Tak ma/może być, czy podbić sygnał w sterownikach (zmniejszyłem go o ok. 9dB żeby nie było przesterowania)?

Sorry że tak męczę - jestem strasznym ignorantem w tym, liczyło się dla mnie do tej pory tylko żeby słyszeć co gram.

Offline OMSON

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 110
  • A-zero


1. Czemu trzymać w Reaperze 44.1kHZ a w sterownikach ESI 96kHz? Co to daje, czemu to służy i jaki daje efekt końcowy?

2. Do czego ten kabel? W wieży mam wejście na mały jack, jest to najzwyklejszy na świecie kabelek, podpiąłem do interfejsu za pomącą przejściówki z małego na duży.



Ad1. Napisałem Ci o dwóch rożnych rzeczach. Buffor służy do ustawiania latencji interfejsu, ustaw 96 sampli. Częstotliwość próbkowania kHz i rozdzielczość bit określają parametry dźwięku. Zaproponowałem Ci najpopularniejsze 44.1kHz (standard CD) i wyższą rozdzielczość zamiast 16 to 24bit (żeby było z czego okrajać, jak zaczniesz konwertować do standardów). Jedno ustawiasz w sterowniku ESI (bufor), drugie w Reaperze (rozdzielczość i próbkowanie).

Ad.2 Nigdzie nie napisałeś jakim wejściem dysponuje Twój sprzęt audio. Z domysłów wynikało, że jest to standard i taki kabel Ci zaproponowałem. Jeśli wejście jest na mały jack to ok. Na podlinkowanej stronie znajdziesz tez takie kable (duzy jack stereo-->mały jack stereo).

Interfejs kupiłeś na OLX czy w sklepie?
« Ostatnia zmiana: 17 Paź, 2019, 15:48:33 wysłana przez OMSON »

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
Aaa, teraz czaję.

96kHz nie da lepszej jakości dźwięku?

Na Allegro, dokładnie ten który wcześniej podlinkowałeś.

Offline OMSON

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 110
  • A-zero


96kHz nie da lepszej jakości dźwięku?



Zasadniczo dla lepszej, ale zrozumiałeś jaka jest różnica między buforem a częstotliwością próbkowania i czego te wartości dotyczą?
« Ostatnia zmiana: 18 Paź, 2019, 11:45:44 wysłana przez OMSON »

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
Yup. Na razie próbkowanie mam na 48kHz bo i tak jeszcze nic nie nagrywam,  bufor na 96. Ale coś chyba RAMu mi zaczyna brakowac, odtworzenie 4 śladów gitary jest nie do zrobienia bez zamrożenia ścieżek.
Poza tym cały czas nie mogę uzyskać dobrego brzmienia, ale to chyba zupełnie inna historia. Od strony technicznej wssystko już wydaje się działać, reszta to tylko braki w wiedzy nt. miksu i masteringu.

Dziena za pomoc

Offline OMSON

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 110
  • A-zero
Nie ma za co. Po prostu zrób co napisałem (bufor 96 sampli w ESI, reaper 44.1kHz/24bit) i nie włączaj niczego w tle. Jak będziesz szukał brzmienia, to Ci mogę podesłać jakiegoś gotowca pod Reapera. A czy mógłbyś wykonać zrzut ekranu z tego programu na swoim kompie zanim znowu zaczniesz cokolwiek? Chciałbym zobaczyć, czy jakieś procesy nie spowalniają u Ciebie całego 'engine audio'. Po prostu jak wygląda sytuacja (tak potrzymaj właczony z 5-6 minut zanim zrobisz screena):

https://www.resplendence.com/download/LatencyMon.exe

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 367
No, jest screen.
Wygląda cacy.
Ale ostatnio ogółem mi coś komputer zamula, teraz patrząc Reaper zabiera do 50% w taskmgr.

A co do 44.1kHz - przełączyłem i gitara brzmi zupełnie inaczej.
Nie że gorzej, nie że lepiej, tylko inaczej. W 48kHz wydaje się bardziej być z przodu, bardziej "kuje" w uszy, w 44.1kHz z kolei wydaje się nieco bardziej cofnięta, ale bardziej "manageable", bardziej ułożona. Nie wiem jak to opisać.
Zupełnie inna charakterystyka brzmienia i nie jest to wyłącznie kwestia jakości dźwięku.

BTW - jak przełączę na 96kHz to przestaję w ogóle słyszeć gitarę, więc chyba ten interfejs jednak nie do końca obsługuje takie próbkowanie.

Co do gotowców, to i tak chętnie bym się nauczył w ogóle ustawiać brzmienie takie jakiego szukam - nie mogę przecież w kółko żebrać o gotowce do każdego projektu jaki mi przyjdzie do głowy.
Ale na chwilę obecną szukam czegoś na wzór Batushk, w międzyczasie też planuję sobie pograć/nagrać swój głupi ryj na jutjuby jak gram Behemota czy inną Mgłę.

« Ostatnia zmiana: 18 Paź, 2019, 20:38:59 wysłana przez Rot »

Offline OMSON

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 110
  • A-zero
ESI UGM96 pracuje w 24bit/96kHz - nie znaczy to, że w prosty sposób osiągniesz takie wysokie wartości. Przede wszystkim zacznie mocniej obciązać kompa takie ustawienie, dlatego najbezpieczniej jest 24bit/44.1kHz.

 

Related Topics

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
9 Odpowiedzi
3370 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 06 Maj, 2011, 10:31:03
wysłana przez TripleXXX
6 Odpowiedzi
6449 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 07 Gru, 2011, 17:44:50
wysłana przez schecter
0 Odpowiedzi
1774 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 05 Sie, 2012, 13:51:55
wysłana przez Rostek
3 Odpowiedzi
3997 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 17 Lis, 2012, 11:27:04
wysłana przez vysnafca75
8 Odpowiedzi
2263 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 21 Gru, 2022, 15:56:33
wysłana przez vysnafca75