Myślę, że pan Zbyszek, nie będzie miał mi za złe, jeśli wkleję to co mi napisał.
Moje zapytanie:
Dziękuję za wyjśnienie kwestii schematów . Przy okazji jeszcze byłbym
wdzięczny, gdyby wytłumaczył mi Pan dwie rzeczy. Otóż, przy wymianie
humbuckera, przy okazji chcę wymienić wszystkie inne podzespoły oraz
kabelki (udało mi się uporać z awarią, o której kiedyś pisałem, ale chciałem
po prostu zrobić tam porządek). I w związku z tym powstały dwie kwestie
stwarzające wątpliwości:
1. W Pańskim schematacie strat modern, znajdują się poty 250ki. Czy
zastosowanie 500ek (które do tej pory fabrycznie miałem w gitarze)
spowoduje drastyczny wzrost ilości górnego pasma w sabbotage i czy wiąże się to z
dodatkowymi atrakcjami, z których sobie nie zdaję sprawy?
2. Nieco banalne pytanie; jakiego rodzaju kabelki wsadzić na miejsce tych
starych? Po prostu kupić w sklepie elektrycznym cienkie kabelki mono z
ekranem? Do sygnału i do masy ten sam typ kabelków?
Pozdrawiam i dziękuję za
cierpliwość.
Odpowiedź pana Wróblewskiego:
Witam.
Spokojnie może Pan zastosować potencjometry 500K. Będzie nieco jaśniej ale nie drastycznie. Może to też poprawić selekcję. Jeśli chodzi o kable to ja stosuję zwykłe przewody (bez ekranu, miedziana linka). Rzecz polega na tym, że sprawa ekranowania przewodów a również komory potencjometrów została przez wileu ludzi sztucznie rozdmuchana do wręcz śmiesznych rozmiarów. Podam Panu jedną informację pod rozwagę. W zwykłym singlu do strata jest ok. 1km (jeden kilometr) niczym nie ekranowanego drutu. Drut ten zbiera wszystkie możliwe zakłocenia. W tej sytuacji jaki jest sens ekranowania kilkunastu centymetrów przewodów wokół potencjometrów? Dlatego też uważam, że nie ma sensu przesadzać z ekranowaniem bo w tym przypadku nie ma to sensu. Co innego jeśli mówimy o humbuckerach w zakniętych metalowych obudowach. Tam wszystko jest ekranowane i warto przypilnować, żeby i okolice potencjometrów były zaekranowane.
Pozdrawiam
Zbigniew Wróblewski