Autor Wątek: Reamping [Poradnik konfiguracji]  (Przeczytany 11295 razy)

Offline sinquestsound

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 179
  • Tekst osobisty
    • SinMix
Reamping [Poradnik konfiguracji]
« 06 Paź, 2013, 10:37:43 »
Witam,

Taki mały poradnik dla wszystkich chętnych i nie bardzo wiedzących jak temat ugryźć  :headbang:



Cytuj
Reamping is a process often used in multitrack recording in which a recorded signal is routed back out of the editing environment and run through external processing or reverb chamber. Originally, the technique was used mostly for guitars: it facilitates a separation of guitar playing from guitar amplifier processing—a previously recorded audio program is played back and re-recorded at a later time for the purpose of adding effects, ambience, or modified tonality. The technique has since evolved to include many other applications. Re-amping can also be applied to other instruments and program, such as recorded drums, synthesizers, and virtual instruments.

Dużo ludzi myli pojęcia reamping i ampmodeling, w skrócie przy reampingu wykorzystujemy - żywe wzmaki paczki mikrofony, ampmodeling - wszystkie wtyki jak TSE X50, pody Fractale,11R. Teraz nie wiem pod co podciągnąć Kempera heheh i jego klonowanie brzmienia ;)

Wracając do tematu reampingu

Nagrany ślad DI (czysta gitara bez przesteru) musimy wysłać na wzmacniacz z podpięta paczką omikrofonowany i zgrać to np. na nasz Interfejs.

Co jest potrzebne?

1. Interfejs audio,
2. ReampBox,
3. wzmacniacz i paczka (oczywiste),
4. mikrofon/mikrofony (najczęściej sm57)

Nie wchodząc bardzo w szczegóły jak to wygląda w praktyce:

Interfejs Audio - musimy posiadać Interfejs który posiada więcej wyjść (nie tylko do podpięcia odsłuchów) niż standardowe interfejsy. Ustawienia pokażę na przykładzie Audioboxa 44VSL od Presonusa.



MAIN OUT - Tutaj podpinamy swoje główne odsłuchy (najczęściej aktywne monitory studyjne) opisane jako L i R ale tak naprawdę sygnał wysyłany jest na Line out 1 i Line out 2, pozostają nam 2 dodatkowe wyjścia z interfejsu czyli 3 i 4 i właśnie na któreś z tych wyjść możemy wypuścić sobie sygnał DI (czystej gitary).

Planując zakup interfejsu i wiedząc że będziemy chcieli go wykorzystać również do reampingu warto szukać takiego który oferuje więcej wyjść niż "standardowe" 2.

Reampbox

Najbardziej "popularny" to Daccapo od Palmera



ale firm które je produkują jest coraz więcej... osobiście polecam zainteresowanie się Dawampem http://forum.sevenstring.pl/hardware/dawamp-reampbox-!-(polecam)/

Jak wygląda podłączenie tego wszystkiego

Sygnał DI gitary wysyłąmy z Interfejsu (wykorzystując nasz DAW) do Reampboxa - kabel jack-xlr (w przypadku Palmera), z Palmera sygnał wpada do wzmacniacza kabel jack-jack, przy paczce jest mikrofon wpięty w nasz interfejs który zgrywa sygnał po wzmacniaczu.

Konfiguracja Interfejsu

Z tego co już napisałem wiemy że sygnał DI musimy wysłać albo na 3 albo na 4 wyjście, załóżmy że wysyłamy na 3, poniżej konfiguracja miksera interfejsu



Nasze wyjście 3 i 4 opisane jest jako Daw 3 i Daw 4 - jak widać jest ono rozlinkowane na 2 kanały mono. Sygnał zatem wysyłany jest na Daw 3 czyli Line output 3 naszego interfejsu. Dodatkowo jest ono wymutowane, po co? a no po to żeby nie słyszeć sygnału DI który reampujemy w naszych odsłuchach ;) To że jest Mute sprawia że go nie słyszymy, ale i tak jest wysyłany na 3 wyjście interfejsu. I w sumie to już cała konfiguracja hehehe.

Konfiguracja DAW (Cubase)

Teraz musimy zająć się naszym DAW - ja opiszę na przykładzie Cubase. Musimy skonfigurować odpowiednio wejścia i wyjścia.
Omawiany Audiobox posiada 4 wejścia "COMBO" - możemy rejestrować do 4 śladów jednocześnie, w przypadku reampingu skupmy się na 1 do którego podpięty jest mikrofon, aktywujemy sobie 4 wejścia dodając jest w zakładce VST Connections (mono). Wejścia 1 i 3 w przypadku Audioboxa to wejścia mikrofonowe, wpinamy zatem mikrofon w wejście 1 i przystawiamy go do paczki ;)



Pora skonfigurować wyjścia czyli powiązać Daw z Interfejsem.



Standardowo mamy dodane 1 wyjście zazwyczaj "Bus name" Stereo Out i do niego przypisane Line Out 1 i Line Out 2 - czyli sygnał z każdego śladu z naszego DAW leci bezpośrednio na wyjście 1 i 2 naszego interfejsu a do wyjść 1 i 2 mamy podpięte nasze odsłuchy ;) My musimy dodać kolejne wyjścia na które będziemy chcieli wysłać sygnał naszej Gitary DI a będzie to wcześniej ustalone wyjście 3, Używając przycisku Add Bus dodajemy zatem 1 Buss mono Mono Out i przypisujemy mu Line Out 3, ja dodatkowo dodałem i 4.

Gotowe! Nasz Daw skonfigurowany :devil:

Teraz musimy tylko zmusić Nasz DAW aby wysłał sygnał DI poprzez 3 wyjście do reampboxa i następnie nagrał nam sygnał z mikrofonu który jest poidpięty do 1 wejścia interfejsu i przystawiony do paczki gitarowej!

Wczytujemy nasz ślad gitary DI i w opcjach wyjść po lewej stronie puszczamy go nie na wyjście stereo tylko na wyjście mono out 1 które jest powiązane z wyjściem 3 interfejsu. I już nasz sygnał leci do Reampboxa potem wzmacniacz i można zacząć zabawę!!!!



Dodajemy sobie kolejny ślad audio wskazujemy że wejściem jest wejście 1 w interfejsie (to do którego podpięty jest mikrofon) ustawiamy gałką gain odpowiedni poziom w interfejsie i możemy zacząć reampować!





To tak w wielkim skrócie, ale myślę że można załapać o co kaman. Fajnym bajerem jest to że możemy sobie na takim śladzie DI w DAW zapić np. TSE 808 i wysłać go na wzmacniacz, czyli dopalamy sygnał TS wtyczkowym i taki sygnał wysyłamy, można zapić na ślad DI praktycznie każdą wtyczkę jak eq comp itd...,

No i najważniejsze jak nie podoba nam się uzyskane brzmienie, zmieniamy ustawienia gał w piecu ustawienie mikrofonu, a może nawet sam piec,paczkę mikrofon i zgrywamy raz jeszcze - popijając przy tym piwko!!!

Dlatego tak ważny jest bardzo dobrej jakości wbity ślad DI

Miłej lektury! Jak będą jakieś pytania z chęcią odpowiem.

Pozdrawiam,



« Ostatnia zmiana: 06 Paź, 2013, 17:12:03 wysłana przez sinquestsound »

Offline benkai

  • The Resolver
  • Gaduła
  • Wiadomości: 496
Moje 3 grosze, :)

1. Reamping można oczywiście ogarnąc na najprostszym interfejsie, aczkolwiek wymaga to wymutowania wszystkich innych sygnałów wysyłanych do wyjścia, poza sygnałem DI (lub klkniecia 'solo; na sciezce DI :) ). Warto pamiętać o wyłączeniu metronomu, bo może być zabawnie :).
2. Powyzszą techniką można popełnić reamp nawet na najbardziej okrojonym DAW typu Cubase LE, która udostępnia jednoczesne nagrywanie i wysylki tylko na 2 kanały.
3. Reamp na urzadzeniach typu AXE, Kemper, PODy można ogarnąć bez użycia reampboxa. Słowo klucz: poziom na wyjściu.    BTW - definicja reampingu to dla mnie użycie dodatkowego urządzenia sprzętowego do modyfikacji sygnału. Czyli konieczna jest konwersja D/A i A/D. A czy użyjesz gołego preampu, kompresora, kostki czy innych klocków, to już zupełnie nieistotne.


Pytanie: jak udaje Ci się zapanować nad poziomem wyjściowym sygnału do reampu. 
« Ostatnia zmiana: 06 Paź, 2013, 18:25:29 wysłana przez benkai »

Offline sinquestsound

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 179
  • Tekst osobisty
    • SinMix
Moje 3 grosze, :)

1. Reamping można oczywiście ogarnąc na najprostszym interfejsie, aczkolwiek wymaga to wymutowania wszystkich innych sygnałów wysyłanych do wyjścia, poza sygnałem DI (lub klkniecia 'solo; na sciezce DI :) ). Warto pamiętać o wyłączeniu metronomu, bo może być zabawnie :).
2. Powyzszą techniką można popełnić reamp nawet na najbardziej okrojonym DAW typu Cubase LE, która udostępnia jednoczesne nagrywanie i wysylki tylko na 2 kanały.
3. Reamp na urzadzeniach typu AXE, Kemper, PODy można ogarnąć bez użycia reampboxa. Słowo klucz: poziom na wyjściu.    BTW - definicja reampingu to dla mnie użycie dodatkowego urządzenia sprzętowego do modyfikacji sygnału. Czyli konieczna jest konwersja D/A i A/D. A czy użyjesz gołego preampu, kompresora, kostki czy innych klocków, to już zupełnie nieistotne.


Pytanie: jak udaje Ci się zapanować nad poziomem wyjściowym sygnału do reampu. 

Bardzo słuszne uwagi! p[ozwól że się do nich odniosę na ile potrafię ;)

Cytuj
1. Reamping można oczywiście ogarnąc na najprostszym interfejsie, aczkolwiek wymaga to wymutowania wszystkich innych sygnałów wysyłanych do wyjścia, poza sygnałem DI (lub klkniecia 'solo; na sciezce DI :) ). Warto pamiętać o wyłączeniu metronomu, bo może być zabawnie :).
no pewnie że można ale wszystko wiąże się z wygodą całego procesu. W inetrfejsach o większej ilości wyjść mamy idealne rozwiązanie, nie jesteśmy zmuszeni do przepinania się co chwilę między monitorami słuchawkami żeby zobaczyć co tak naprawdę wbiliśmy. niektóre tańsze interfejsy mają wyjścia na "czinczach" czyli potrzebny jest kolejny kabelek przelotka żeby doprowadzić sygnał do reampboxa. Pozostaja jeszcze kwestia kabli symetrycznych/niesymetrycznych. Ale tak jak najbardziej, na około da się wysłać sygnał nawet wyjściem słuchawkowym ;)

Cytuj
2. Powyzszą techniką można popełnić reamp nawet na najbardziej okrojonym DAW typu Cubase LE, która udostępnia jednoczesne nagrywanie i wysylki tylko na 2 kanały.

Cubase LE z tego co pamiętam miał ograniczenie do wbijania 8 śladów jednocześnie, chyba że przecinka nie wstawiłeś i 2 kanały odnoszą się wyjść - wtedy jest tak jak napisałeś.

Cytuj
3. Reamp na urzadzeniach typu AXE, Kemper, PODy można ogarnąć bez użycia reampboxa.
No pewnie że tak! tylko czy aby to dalej można podciągnąć pod "reamping"? nie wiem i się nie spieram dla mnie jest to modelowanie brzmienia i bardziej bym stawiał na ampmodeling (pomijając kempera - gdzie mamy do czynienia z klonowaniem sygnału). Wogóle jak dla mnie super było to rozwiązane w Podzie XT, tam żeby "zreampować" dowolny DI nie potrzebny był dodatkowy interfejs, wszystkie ustawienia były dostępnę odm ręki, dodawaliśmy nowy ślad tym pod DI wybieraliśmy tryb reamping i zgrywał się tam DI po podzie. POD HD to dla mnie porażka - brak tak oczywistej opcji w nim? no bez jaj...

Cytuj
Słowo klucz: poziom na wyjściu. Pytanie: jak udaje Ci się zapanować nad poziomem wyjściowym sygnału do reampu. 

No i właśnie to jest najfajniejsze pytanie ;) Masz rację mamy wbity DI z jakimś poziomem z jakim? a no ten facet wbije z takim ten z takim, poda xt wbija z jakimś swoim, i tak naprawdę jaki on powinien być? i jaki wysłać do reampu? W sumie ten temat załatwia coś takiego jak DAWAMP o którym już wspomniałem i pisałem tu na forum. Ten dibox/reampbox pozwala na wbicie sygnału z gitary z takim poziomem jaki ona naprawdę daje i z takim samym poziomem wysyła go podczas reampingu. Dawamp ma 2 tryby pracy podczas wbijania DI - jeżeli widzimy że sygnał z gitary jest za mocny obniżamy ten sygnał o stałą wartość jeśli jest za cichy podnosimy go o pewną stała wartość. Ważne jest to że podczas reampingu nasz DAWAMP automagicznie wzmocni lub osłabi ten wbity DI o tą samą wartość jaka była przy wbijaniu DI ;) Oczywiście nasuwa się pytanie - no ale jak wysterować interfejs żeby był na umówione "0" względem którego będziemy podbijać lub osłabiać sygnał? Wszystko łądnie wyjaśnił Przemak na stronie o DAWAMPIE.

I teraz tak:

Najlepiej by było gdyby sygnał DI z interfejsu wypadał niezmieniony (cichszy głośniejszy) zobacz że w audioboksie na kanale DAW 3 czyli na tym co wypada DI mam pod przyciskiem SELECT "3" w moim wypadku ustawione na 0 dB czyli "nie ściszam" nic na wyjściu interfejsu wypuszczam takie DI jakie mam nagrane... Wiadomo że teraz jak dam ciszej to aby wydobyć większy przester muszę dać więcej gain we wzmaku, tak jakbym kręcił potencjometrem w gitarze;) Ja zostawiam to na "0" można zawsze suwakiem w DAW zmieniać poziom na wyjściu wtedy też trzeba "gejnem" kręcić we wzmaku. No niestety inaczej się nie da. Używając DAWAMPA ustawiam najczęściej go w tryb HI - który i tak zmniejsza mi poziom na wyjściu o 3 dB) czyli tak naprawdę też oszukuje...

Jęzeli chciałbym idealnie wysłać nagrany ślad DI do reampu to muszę nagrać go na DAWAMPIE i zreampować na nim!!! nie znam innego rozwiązania - dlatego DAWAMP jest taki fajny ;) Baaaa. gdyby każdy z nas miał dawampa w domu i wbijał na nim swoje DI na odpowiednio skalibrowanym interfejsie to można by mówić już o pewnej standaryzacji sygnału do Reampingu. Wtedy ktoś wysyła mi taki DI mówi że wbijał go w trybie HI albo LOW - ja ustawiam swojego w ten sam tryb i w nim i reampuje wysyłając identyczny sygnał.


Jeżeli używamy np. PALMERA To jest "kolejny" problem bo on ma wbudowany potencjometr Level hehehe którym tez możemy regulować poziom wysyłanego DI. Ja zrobiłem sobie to w ten sposób że:

1. Skalibrowałem najpierw interfejs (to co z niego wypada ma w niego wpadać z takim samym poziomem) zrobiłem pętlę spinając 3 wyjście z wejściem 1 interfejsu. Na wyjściu dałem generator szumu różowego i ten szum wpuszczałem w 1 kanał interfejsu na kanale 1 i 3 miałem załączony miernik rms jeżeli wypluwało mi powiedzmy -10 to kręcał gałką gain od 1 kanału ustawiłem taki poziom żeby mi wpadło -10. I wtedy tak skalibrowany interfejs można już używać z DAWAMPEM!

2. No ale co z Palmerem? Też nie chciałem żeby on mi ciął sygnał ;) Wpinamy zatem we wcześniej skalibrowany interfejs palmera. Czyli sygnał leci z line out 3 wpada do palmera a z palmera znowu w 1 wejście interfejsu. Wiedząć że mamy już skalibrowany interfejs kręcę gałką Volume w Palmerze żeby stał się przeźroczysty i już wiem że leci sygnał przez niego niezmieniony (mówię o poziomach) bo niestety/stetry ma wbudowany filtr który tnie nieco pasmo z sygnału DI...

Oj wszystko to już wraz z kalibracją opisałem tutaj: http://www.brickwall.pl/index.php?threads/dawamp-reampbox-ko%C5%84cowe-podsumowanie.347/

Tak naprawdę jak mówi Przemak twórca DAWAMPA. W chwili obecnej tylko on pozwala wbić i wysłać sygnał do reampu z tym samym poziomem jakbyśmy wpinali naszą gitarę. Inna sprawa że jak wspomniał inny kolega reamping nie jest tylko po to żeby odtworzyć to samo brzmienie? Wieć czy podkręcę więcej gain we wzmaku czy dam głośniej/ciszej w DAW nie ma dla mnie znaczenia. Znaczenie natomiast ma jakość śladu DI Bez przesteru, bez szumu, bez przesłuchów (czasami metronom mam na śladzie DI - masakra).

Dla mnie naprawdę idealnym rozwiązaniem był POD XT - nie wiem co robił ale zawsze wbijał fajne DI i nigdy ich nie przesterował, a przecież poziomy z przetworników są różne EMG,SD itd... nie wiem co robił;) Ale ślady wbite na nim są zajebiste i już.

Nie wiem co jeszcze mogę dodać...

Pozdrawiam,



Offline benkai

  • The Resolver
  • Gaduła
  • Wiadomości: 496
Moja uwaga do cubase LE dotyczyla 4 wersji, tam mozna naraz wbijac 2 slady. Co do 5 i 6 tam zdaje sie jest ograniczenie do 4 sladow, dyskusja jest czysto akademicka, bo zreampowac sie da, malo kto chce reampowac wiecej niz na dwa mikrofony.
Innym ograniczeniem jest przepustowosc USB. W zaleznosci od interfejsu i czestotliwosci probkowania moze sie okazac ze brakuje owej (zwłaszcza jak się który uprze na 96kHz/24bit).
Malo jest interfejsow ktore wykorzystuja USB 2.0, wiekszosc pracuje w trybie 1.1 nie chwalac sie tym :)

Najlepszym wyjściem jest interfejs na firewire, w przypadku stacjonarnego kompa nie ma problemu, w przypadku laptopow... temat zmilczę.  Obecnie nie chce się producentom montować nawet portu expresscard, a cardbus odszedl w zapomnienie jakiś czas temu.

« Ostatnia zmiana: 06 Paź, 2013, 22:50:04 wysłana przez benkai »

Offline sinquestsound

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 179
  • Tekst osobisty
    • SinMix
Eeee, nie pamietam juz z firestudio czy nawet firepodem dawali le czy se? Ty co masz z firestudio odemnie? Na bank 8 sladow wbija bo wbijalem... nie dawali softa do interfejsu 8 sladowego ze mozna wbic 2 czy 4.

Wysłane z mojego B943 za pomocą Tapatalk 4


Offline sinquestsound

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 179
  • Tekst osobisty
    • SinMix

Offline sinquestsound

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 179
  • Tekst osobisty
    • SinMix
No 8 ;)

Wysłane z mojego B943 za pomocą Tapatalk 4


Offline benkai

  • The Resolver
  • Gaduła
  • Wiadomości: 496
Jestli to prawdą, musiało mi się coś pofyrtać w informacjach. Tego z presonusa nie instalowalem, w sumie nigdy nie nagrywałem na raz więcej jak 2 sladow... :)
Obecnie używam Cubase 6 essential, ale mysle nad przesiadka na reapera.

Offline Leon

  • Mroczny Piskacz
  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 3 713
(...) ale mysle nad przesiadka na reapera.

to że nie gram równo nie znaczy że gram polirytmię.

Offline sinquestsound

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 179
  • Tekst osobisty
    • SinMix
Cytuj
Jestli to prawdą, musiało mi się coś pofyrtać w informacjach.
no jak jeśli? dałem ci zestawienie ze strony Steinberga - tak jest i już!

Cytuj
Obecnie używam Cubase 6 essential, ale mysle nad przesiadka na reapera.
Reaper jest bardzo fajny, ja od początku jestem związany z Cubase i przy nim zostanę.

Cytuj
Najlepszym wyjściem jest interfejs na firewire, w przypadku stacjonarnego kompa nie ma problemu, w przypadku laptopow... temat zmilczę.  Obecnie nie chce się producentom montować nawet portu expresscard, a cardbus odszedl w zapomnienie jakiś czas temu.

teraz mam Focusrite 18i20 spięty po adacie z ADA8000. Nie nagrywałem jeszcze więcej niż 4 ślady jednocześnie ale wszystko chodzi bardzo stabilnie, na dniach będę kumplom nagrywał gary (12 śladów) wtedy sie wypowiem jak to na USB śmiga, ale większych niespodzianek się nie spodziewam ;)

Ale temat jest o Reampingu ;)

Pozdrawiam,
« Ostatnia zmiana: 07 Paź, 2013, 12:03:53 wysłana przez sinquestsound »

Offline benkai

  • The Resolver
  • Gaduła
  • Wiadomości: 496
Cytuj
Jestli to prawdą, musiało mi się coś pofyrtać w informacjach.
no jak jeśli? dałem ci zestawienie ze strony Steinberga - tak jest i już!
.


No przecież wam po staropolsku racje przyznalem,  wacpanie! :-D
Czyta dokładnie,  a nie jak mózgowie w pierwszym przelocie podpowiada! ;-)

Offline sinquestsound

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 179
  • Tekst osobisty
    • SinMix
Cytuj
Jestli to prawdą, musiało mi się coś pofyrtać w informacjach.
no jak jeśli? dałem ci zestawienie ze strony Steinberga - tak jest i już!
.


No przecież wam po staropolsku racje przyznalem,  wacpanie! :-D
Czyta dokładnie,  a nie jak mózgowie w pierwszym przelocie podpowiada! ;-)
maszracjemojawinafa ktycznieniezauwazyl emzesieciposklejalo ;)

Pozdrawiam,

 

Related Topics

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
19 Odpowiedzi
12204 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 02 Lut, 2009, 12:02:57
wysłana przez wuj Bat
20 Odpowiedzi
13312 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 09 Lut, 2009, 17:43:14
wysłana przez dom?n
9 Odpowiedzi
5883 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 17 Gru, 2010, 11:23:19
wysłana przez Pan Sinner
18 Odpowiedzi
40459 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 13 Mar, 2014, 00:44:25
wysłana przez mondomg
49 Odpowiedzi
26678 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 20 Sty, 2017, 20:07:28
wysłana przez eventched