Witam,
Taki mały poradnik dla wszystkich chętnych i nie bardzo wiedzących jak temat ugryźć
Reamping is a process often used in multitrack recording in which a recorded signal is routed back out of the editing environment and run through external processing or reverb chamber. Originally, the technique was used mostly for guitars: it facilitates a separation of guitar playing from guitar amplifier processing—a previously recorded audio program is played back and re-recorded at a later time for the purpose of adding effects, ambience, or modified tonality. The technique has since evolved to include many other applications. Re-amping can also be applied to other instruments and program, such as recorded drums, synthesizers, and virtual instruments.
Dużo ludzi myli pojęcia reamping i ampmodeling, w skrócie przy reampingu wykorzystujemy - żywe wzmaki paczki mikrofony, ampmodeling - wszystkie wtyki jak TSE X50, pody Fractale,11R. Teraz nie wiem pod co podciągnąć Kempera heheh i jego klonowanie brzmienia
Wracając do tematu reampinguNagrany ślad DI (czysta gitara bez przesteru) musimy wysłać na wzmacniacz z podpięta paczką omikrofonowany i zgrać to np. na nasz Interfejs.
Co jest potrzebne?1. Interfejs audio,
2. ReampBox,
3. wzmacniacz i paczka (oczywiste),
4. mikrofon/mikrofony (najczęściej sm57)
Nie wchodząc bardzo w szczegóły jak to wygląda w praktyce:Interfejs Audio - musimy posiadać Interfejs który posiada więcej wyjść (nie tylko do podpięcia odsłuchów) niż standardowe interfejsy. Ustawienia pokażę na przykładzie Audioboxa 44VSL od Presonusa.
MAIN OUT - Tutaj podpinamy swoje główne odsłuchy (najczęściej aktywne monitory studyjne) opisane jako L i R ale tak naprawdę sygnał wysyłany jest na Line out 1 i Line out 2, pozostają nam 2 dodatkowe wyjścia z interfejsu czyli
3 i 4 i właśnie na któreś z tych wyjść możemy wypuścić sobie sygnał DI (czystej gitary).
Planując zakup interfejsu i wiedząc że będziemy chcieli go wykorzystać również do reampingu warto szukać takiego który oferuje więcej wyjść niż "standardowe" 2.
Reampbox Najbardziej "popularny" to Daccapo od Palmera
ale firm które je produkują jest coraz więcej... osobiście polecam zainteresowanie się
Dawampem http://forum.sevenstring.pl/hardware/dawamp-reampbox-!-(polecam)/
Jak wygląda podłączenie tego wszystkiegoSygnał DI gitary wysyłąmy z Interfejsu (wykorzystując nasz DAW) do Reampboxa - kabel jack-xlr (w przypadku Palmera), z Palmera sygnał wpada do wzmacniacza kabel jack-jack, przy paczce jest mikrofon wpięty w nasz interfejs który zgrywa sygnał po wzmacniaczu.
Konfiguracja InterfejsuZ tego co już napisałem wiemy że sygnał DI musimy wysłać albo na 3 albo na 4 wyjście, załóżmy że wysyłamy na 3, poniżej konfiguracja miksera interfejsu
Nasze wyjście 3 i 4 opisane jest jako Daw 3 i Daw 4 - jak widać jest ono rozlinkowane na 2 kanały mono. Sygnał zatem wysyłany jest na Daw 3 czyli Line output 3 naszego interfejsu. Dodatkowo jest ono wymutowane, po co? a no po to żeby nie słyszeć sygnału DI który reampujemy w naszych odsłuchach
To że jest Mute sprawia że go nie słyszymy, ale i tak jest wysyłany na 3 wyjście interfejsu. I w sumie to już cała konfiguracja hehehe.
Konfiguracja DAW (Cubase)Teraz musimy zająć się naszym DAW - ja opiszę na przykładzie Cubase. Musimy skonfigurować odpowiednio wejścia i wyjścia.
Omawiany Audiobox posiada 4 wejścia "COMBO" - możemy rejestrować do 4 śladów jednocześnie, w przypadku reampingu skupmy się na 1 do którego podpięty jest mikrofon, aktywujemy sobie 4 wejścia dodając jest w zakładce VST Connections (mono). Wejścia 1 i 3 w przypadku Audioboxa to wejścia mikrofonowe, wpinamy zatem mikrofon w wejście 1 i przystawiamy go do paczki
Pora skonfigurować wyjścia czyli powiązać Daw z Interfejsem. Standardowo mamy dodane 1 wyjście zazwyczaj
"Bus name" Stereo Out i do niego przypisane Line Out 1 i Line Out 2 - czyli sygnał z każdego śladu z naszego DAW leci bezpośrednio na wyjście 1 i 2 naszego interfejsu a do wyjść 1 i 2 mamy podpięte nasze odsłuchy
My musimy dodać kolejne wyjścia na które będziemy chcieli wysłać sygnał naszej Gitary DI a będzie to wcześniej ustalone wyjście 3, Używając przycisku Add Bus dodajemy zatem 1 Buss mono Mono Out i przypisujemy mu Line Out 3, ja dodatkowo dodałem i 4.
Gotowe! Nasz Daw skonfigurowany Teraz musimy tylko zmusić Nasz DAW aby wysłał sygnał DI poprzez 3 wyjście do reampboxa i następnie nagrał nam sygnał z mikrofonu który jest poidpięty do 1 wejścia interfejsu i przystawiony do paczki gitarowej!
Wczytujemy nasz ślad gitary DI i w opcjach wyjść po lewej stronie puszczamy go nie na wyjście stereo tylko na wyjście mono out 1 które jest powiązane z wyjściem 3 interfejsu. I już nasz sygnał leci do Reampboxa potem wzmacniacz i można zacząć zabawę!!!!
Dodajemy sobie kolejny ślad audio wskazujemy że wejściem jest wejście 1 w interfejsie (to do którego podpięty jest mikrofon) ustawiamy gałką gain odpowiedni poziom w interfejsie i możemy zacząć reampować!
To tak w wielkim skrócie, ale myślę że można załapać o co kaman. Fajnym bajerem jest to że możemy sobie na takim śladzie DI w DAW zapić np. TSE 808 i wysłać go na wzmacniacz, czyli dopalamy sygnał TS wtyczkowym i taki sygnał wysyłamy, można zapić na ślad DI praktycznie każdą wtyczkę jak eq comp itd...,
No i najważniejsze jak nie podoba nam się uzyskane brzmienie, zmieniamy ustawienia gał w piecu ustawienie mikrofonu, a może nawet sam piec,paczkę mikrofon i zgrywamy raz jeszcze - popijając przy tym piwko!!!
Dlatego tak ważny jest bardzo dobrej jakości wbity ślad DIMiłej lektury! Jak będą jakieś pytania z chęcią odpowiem.
Pozdrawiam,