Autor Wątek: Dobre multi (do 2k około)  (Przeczytany 7933 razy)

Offline Vertigo

  • Pr0
  • Wiadomości: 683
  • I'm here to solve problems.
    • Good Girl Maggie
Odp: Dobre multi (do 2k około)
« 05 Kwi, 2010, 01:20:17 »
@ Crank - tak się składa, że akurat ostatnio robiliśmy bezpośrednie porównanie pomiędzy GM1 a Xpression - bo akurat te dwa mają taką samą cenę a nie Xps i GM2... Wnioski są proste, następujące i całkowicie nieobiektywne (Testowane z podłogą FCB1010 bez chipa UnO).

A więc :

Użyteczność (NIE chodzi o brzmienie):

G major jest dość intuicyjny i prosty, ale nie zawsze - trzeba trochę mieć pojęcia o tym co się chce zrobić, obsługuje do 4rech pedałów ekspresji, gdzie do jednego można przypisać 1 funkcję (ważne) bez grzebania w FCB. Funkcja "Learn" jest zajebiście przydatna w tym wypadku. Można także wyłączać od razu z 'lotu' bloki efektów (6 bloków) czego nie da się zrobić w Xpression który posiada tylko 4 gałki i 3 przyciski :) Tak więc istnieje przynajmniej teoretycznie możliwość wyłączenia czegoś podczas gigu, szybkiego zapisu i ew. powrotu do tej funkcji. Wkurzające natomiast jest to, że pitch shifter (whammy, octaver etc.) zwalnia wyczuwalnie przy większej ilości włączonych bloków więc polecam raczej albo pitch shiftera albo inne bloki.

Xpression natomiast jest SUPER mega intuicyjny -  4 Gałki : wybieranie presetu, wybieranie funkcji, wybieranie opcji, sterowanie opcją. Do tego przyciski - bypass, compare (ZAJEBIŚCIE przydatna opcja - wprowadzasz nową wartość click - wracasz do starej, click - do nowe. Do porównania brzmienia po prostu mega wypas) i ON/OFF ;) Obsługuje do 10 sterowników (a nie samych pedałów!) więc można np. pod jeden pedał podpiąć jednocześnie kilka funkcji np. globalny volumer + natężenie danego efektu. Ten efekt to efekt dla BARDZO zdecydowanych playerów bo defatco cieżko koncertowo coś w nim na 'szybko' zmienić. Wymaga więc więcej uwagi przy kształtowaniu brzemienia. Nie posiada natomiast 'learn' wiec trzeba poszukać (najlepiej w instrukcji sterownika) na jakich kanałach midi nadają CC pedały. Bramka szumów Hush jest świetna. Jest znacznie lepsza niż w przypadku GMajora i np. wbudowanej bramki w Engla PB na którym robiliśmy test.

W obu przełączanie presetów działało intuicyjnie, nie wiem jak mapowanie w GM, ale w Roctronie jest proste tak samo jak kopiowanie patchy.

Aczkolwiek i tu i tu polecam program do komputerowego sterowania FCB bo w samym fcb w przypadku np. wysyłania na 2-3 kanałach midi robi się rzeźnia.

G-major ma więcej 'poukrywanych' i trudniej dostępnych funkcji niż Xpression przy którym jak raz coś zrobisz - to będziesz umiał zrobić to przy każdej innej opcji tego efektu, co w przypadku G-Majora nie jest takie oczywiste. Dla przykładu robienie sterowania whammy a robienie volumera w GM to niby to samo a jednak co innego ;) Xpression powala mnie w tym wypadku swoją prostotą która jest wielką zaletą. Jednym słowem w tym względzie bardziej podobał mi się Xpression.

Jedyna wada którą zauważyłem, albo raczej brak (co przemawia na korzyść GM) to możliwość ustawienia poziomów pośrednich - w Xpression mamy tylko UL i LL czyli Upper limit i Lower Limit - min i max np. natężenia efektu. W G-Majorze natomiast mamy jeszcze "MidOutLv" czyli ile sygnału ma przepuścić GMajor do połowy wychylenia pedału. Przydaje się to w globalnym volumerze na przykład gdzie przy przesterze głośność rośnie jak w funkcji wykładniczej. Możemy wtedy ustawić np. żeby do połowy położenia pedału Major puszczał nam 80% głośności - czyli w miarę delikatnie rosnący volume. A od 50% do 100% wychylenia pedału - pozostałe 20%, czyli defacto prawie 90% głośności.

WAŻNĄ jak cholera dla mnie rzeczą są wbudowane w GMajora switche (stykajace do masy) które umożliwiają sterowanie 4 kanałami pieca (tak 4rema). Xps nie ma tego i o ile nie masz sterowania midi w Headzie albo switchy w podłodze midi to będziesz zmuszony do noszenia FS od heada ze sobą. Akurat w FCB są switche więc nie jest to problem (2 switche Mono czyli 1 stereo - też 4 kanały).

Oczywiście oba mają takie funkcje jak max/min pedału etc. W tej klasie efektach to standard.

Trick do XPS : Przy rozbiciu stereo by zrobić globalny wolumer trzeba podpiąć dwa kontrolery pedałów pod jeden pedał bo nie ma opcji "DirectOut", a rozbite : Direct Left, Direct Right. Albo byłem za bardzo nawalony by to znaleźć ;)

Koniecznie muszę jeszcze coś podkreślić : Xpression ma 128 patchy (wszystkie do edycji) - Gmajor 100 wbudowanych (nie mam możliwości ich zmiany) i 100 użyszkodnika (do edycji). Aczkolwiek ... GMajor ma jakby w fabrycznym ustawieniu jakieś kosmiczne kosmosy, natomiast w Xps wystarczy często skopiować patch i grać co mi się bardzo podoba. Ma oczywiście jakieś eksperymenty ale także b.dużo UŻYTECZNYCH rzeczy :) Znacznie więcej niż GMajor.

Brzmienie efektów :

Przeźroczystość - wiadomo, kwestia gustu, ale jak dla mnie Xpression brzmi jakby czyściej. Sygnał Dry jest jakby mniej przykryty nawet przy maksymalnych ustawieniach. Szczególnie przy Phaserach czy flangerach jest jakby bardziej selektywny. Słychać wszystko prócz tej przesuniętej fazy. I co dla mnie ważne - nie muli tak brzemienia. GMajor przy włączonych 2-3 blokach już dawał o sobie znać, że trzeba by było coś 'poregulować' - Xpressionem kręcisz i jest ciągle OK.

Reverby i Delaye na zbliżonym jak dla mnie poziomie, choć tutaj Gmajora łatwiej ustawić, a Xpression jakby lepiej brzmi trochę ;) Coś za coś.

Phaser, Flanger - nie bawiliśmy się tym za wiele, ale tak jak pisałem wyżej, Xpression wydaj się być bardziej przeźroczysty.

Pitch Shifter - przyznam, że tutaj GMajor leje trochę Xpressiona - Crunche z Octaverem od GM są po prostu jak dla mnie zajebiste. Xpression nie pozostaje wiele w tyle, żeby nie było to mylące, bo nie jest źle, ale Gmajor ma parę opcji typu : Octaver Whammy Detune i coś tam jeszcze. Xpression ma oczywiście możliwość być i Octaverem i Whammy bo można go tak ustawić, ale np. Detune już nie ma (choć też się go da wklepać i to dowolnie, ale to jakby nie to samo ;)). Jeżeli chodzi natomiast o jakość ... O ile w strojeniu w dół GMajor wydaje mi się lepszy - to przy dodaniu np 2 oktaw w górę dostaje okropne baty od Xpressiona. W GMajorze przy 2 oktawach jest cyfrowa masakra. Trzeba wspomnieć również o tym, że Rocktron ma takiego coś jak "speed" z trzema dostępnymi opcjami : slow - stroi dokładniej ale działa z wyczuwalnym (co nie znaczy że złym!!) opóźnieniem, middle i fast - można się domyślić czym to się różni. GMajor jak wspomniałem po prostu zwalnie nie informując nas o tym co jest lekko irytujące akurat. Xpression'a ustawiasz na odpowiednią opcję - i tą opcję trzyma. I huj.

Wspomnieć MUSZĘ o equalizerze i kompresorze które znajdują się w Xpressionie - można tym dopalić tak konkretnie sprzęt, że jaja się kulają po podłodze. Ustawiłem sobie taki "Boost" na kanale do przesteru i nie potrafię już bez niego grać. Mamy możliwość regulacji kompresora z jego mocą, releasem i czasem działania. W EQ możemy regulować co najważniejsze - częstotliwość którą wzmacniamy (żegnaj 1000Hz!). Szkoda, że ma tylko 3 punkty equalizacji - przydałoby się tak z pięć ... ale i tak jest bardzo dobrze.


Inne XD :

Oczywiście muszę podkreślić, że jestem szczęśliwym posiadaczem Xpressiona (dzięki Maślak!) i akurat czekam na FCB1010 - wtedy będę mógł coś jeszcze więcej powiedzieć o samym ich wspólnym działaniu po kilkunastu godzinach wspólnie z nimi razem spędzonych. Sprzęt opisany powyżej testowaliśmy ok 6h.

O samym Xps mogę jeszcze dodać, że naprawdę podoba mi się ta intuicyjność (wiem, że się powtarzam) ale to na prawdę ważne. Kopiowanie patchy czy mapowanie nie sprawia problemów.

Jakbym miał wybierać ponownie pomiędzy nimi to chyba zostałbym przy Rocktronie. Chodź GMajor ładniej wygląda :D

GM

+ za wbudowany tuner (słaby ale jest), niezłe whammy, możliwość wyłączania opcji z 'klawisza', wbudowane switche do sterowania piecem, za funkcję 'learn', za ogólnie więcej opcji w ustawieniach "Mod"

- za bramkę, małą klarowność na mocnych ustawieniach, małą intuicyjność przy NIEKTÓRYCH rzeczach.

Xps :

+ za klarowność, prostotę (!), klawisz 'compare', za ustawienia w przestrzennych

- za brak tunera, brak switchy, potrzebę znania nr. midi sterownika

Oba mają mocne, zawodowe efekty podstawowe i naprawdę nie ma się czego doczepić. Obu dałbym ok. 8+/10 w ocenie. Mam nadzieję, że pomogłem :)

Można to wstawić do recki ale będę jeszcze robił testy jak przyjdzie mi podłoga i chip UnO - wtedy mogę napisać czy da się sterować "Stomp Boxami" w XPs - z tego co słyszałem to w majorze wyłączają poszczególne banki. Ew. napisać jakiś poradnik do rocktrona ;)
« Ostatnia zmiana: 05 Kwi, 2010, 01:22:29 wysłana przez Vertigo »

 

Related Topics

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
12 Odpowiedzi
6388 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 27 Gru, 2012, 18:38:20
wysłana przez xenom
1 Odpowiedzi
1335 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 24 Lut, 2015, 22:00:51
wysłana przez krechaSP
8 Odpowiedzi
2303 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 30 Sty, 2015, 17:10:57
wysłana przez Turmoil
20 Odpowiedzi
6063 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 04 Lis, 2018, 21:46:12
wysłana przez g-zs
7 Odpowiedzi
3398 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 12 Gru, 2021, 08:15:38
wysłana przez AtomowyZiemniak