@commelina
Odnosnie zuzlowcow to taka podobna sytuacja z dowaleniem zaleglosci wstecz na 5 lat spotkala producentow karetek pogotowia w naszym kraju. Uznali sobie w zasadzie karetka nie jest pojazdem specjalistycznym tylko w rzeczy samej osobowym bo przeciez jakzeby inaczej, nagle wrąbali im akcyze i z dnia na dzien takie firmy mialy np 5 albo i wiecej mln zl dlugu...fajnie nie? Jeden z szefow firmy akurat wzial uber kredyt na rozbudowe dzialanosci i wszystko poszlo na splate tego
przeczytajcie sobie wiecej ponizej
Spoiler Celnicy doszli do wniosku, że na podstawie zmiany przepisów o podatku akcyzowym z 1 marca 2009 można objąć akcyzą producentów ambulansów pracujących jako karetki pogotowia ratunkowego dla szpitali, nawet dla transakcji dokonywanych przed datą wejścia w życie tego przepisu, czyli za lata 2007-2009. Przed 1 marca 2009 przepisy akcyzowe pozwalały producentom ambulansów klasyfikować karetki pogotowia jako samochody specjalne w pozycji CN 8705 dzięki czemu nie były objęte akcyzą. Natomiast obecnie celnicy uważają, że właściwą klasyfikacją jest CN 8703 (samochody osobowe), od której należy się haracz i to nie mały bo na łączną sumę 15 mln zł. W obronie producentów stanął WSA (Wojewódzki Sąd Administracyjny), którego zdaniem organy podjęły błędną interpretacje przepisów gdyż pojazdy wyposażone w aparaturę i urządzenia medyczne nie służą do przewozu osób tylko do ratowania życia i klasyfikacja CN 8705 (samochody specjalne) była klasyfikacją właściwą. Szef Służby Celnej p. Jacek Kapieca i podległe mu organy jak dotąd na stanowisko WSA tylko wzruszają ramionami, a postępowania podatkowe toczą się nadal. Nie trzeba chyba tłumaczyć że cena karetek była mniejsza o wartość akcyzy na czym skorzystali nie producenci tylko odbiorcy (służba zdrowia). A wyegzekwowanie dodatkowych pieniędzy od nabywcy przecież nie jest już możliwe więc karę za swoją dobrą i ciężką pracę mają ponieść producenci.