Pograj i posłuchaj, można zrobić płynne przejście wcale nie na wspólnych dźwiękach, zależy jak frazę poprowadzisz. Krzyżyk to krzyżyk, podwyższa dźwięk o pół tonu.
"Rozumiem to tak: Dm i G7 mogę ograć dorycką(w D,tak?) i miksolidyjską bo mają takie same dźwięki? Czyli mogę kilkoma akordami ograć kilka skal tylko dlatego,że mają wspólne dźwięki... i będą pasować,hm?"
Dorycką D, miksolidyjską G tak, to te same dźwięki i jeżeli masz świadomość dźwięków akordowych czyli D, F, A na Dm i G, H D, F na G7 to możesz nie myśleć na każdym akordzie, że skala się zmienia bo obie mają te same dźwięki zmienia się tylko rola poszczególnych składników względem akordu.
"Jeśli mam rozumieć.. to np. A dorycka to polecą Am, Am7 ? G frygijska to Gm, Gm7 ? W taki schemacie?"
Są skale durowe, molowe i dominantowe, oczywiście nie jest tak, że zobaczysz Am7 ograsz go dorycką i zawsze będzie to dobrze żarło, może będzie potrzeba użyć innej skali molowej. Ale jeżeli chodzi o modalne to eolska, dorycka i frygijska są molowe i ogrywa się nimi akordy molowe. Frygijską na pewno nie ograsz żadnego moll9. Przykład Em9, nona wielka od E to F#(fis) a skala E frygijska ma dźwięk F (E, F, G, A, H, C, D).