Ale improwizuje się ZAWSZE w obrębie skali, obojętne już jest to, w jakiej. Chodzi o to, by była zgodność dźwięków i o to, byś grał dokładnie to, co chcesz zagrać.
Nie do końca się z tym zgodzę a co powiesz na opisywanie dźwięków akordowych np. chromatycznie z dołu? Czy improwizujemy wtedy po skali chromatycznej? czy pasaż akordowy to też skala?
Zgodność dźwięków z czym?
@Gveir całkiem możliwe, że improwizujesz ale z tego co piszesz to masz strasznie ograniczone pole do popisu. Skala eolska tak naprawdę jest chyba jedną z rzadziej wykorzystywanych skal. To już częściej się z dorycką spotkasz ale jeżeli znasz eolską w kilku pozycjach to nawet nie wiesz, że znasz też kilka innych skal modalnych . Np. taka skala A eolska zagrana od dźwięku D daje nam D dorycką, od E eolską i.t.d.. Poczytaj o skalach modalnych.
Tak, pasaż akordowy to też skala (to jest wręcz oczywiste) a wtrącenia chromatyczne do skali wciąż mieszczą się w pojęciu skali, do której te wtrącenia dodajemy. Tak, to takie proste. Pozdro.
Ciekawych rzeczy się tu człowiek dowiaduje, wychodzi na to, że wszystko jest skalą. Muszę podrążyć skoro pasaż np. akordu Cmaj7 jest skalą to sam Cmaj7 to też skala, jeżeli tak to jak się będzie nazywała? No i rozwiń swoją wypowiedź odnośnie wtrąceń chromatycznych. Jeżeli każdy dźwięk Cmaj9 ogram chromatycznie z dołu to wyjdzie nam. H, C, D#,E, F#,G, A#,H, C#, D Co to za skala? Nie rozumiem tego co napisałeś i pytam serio.