Na tym forum (muzyka) pisałem więcej na temat samego edytora niż na temat techniki wykresu cieniowego.
Tradycyjne wykresy tworzone były poprzez łączenie wartości liniami – wykresy liniowe, lub poprzez łączenie od osi wykresu do poszczególnej wartości – wypełnione wykresy.
Wykres liniowy.Wykres wypełniony.Poważnym problemem jest to, że podczas zmniejszania skali wykresu występuje konieczność przedstawienia kilku sąsiednich wartości, zależnie od skali, za pomocą jednej wartości.
Skala 1:2 – każdych dwóch sąsiednich wartości za pomocą jednej wartości.
Skala 1:4 – każdych czterech sąsiednich wartości za pomocą jednej wartości.
Skala 1:8 – każdych ośmiu sąsiednich wartości za pomocą jednej wartości.
Przedstawienie kilku sąsiednich wartości przy użyciu jednej można poprzez uśrednienie, lub wybierając tylko jedną z tych kilku.
Bez względu na to czy wybierze się uśrednianie czy wybór jednej wartości, zawsze będzie się to wiązać z utratą jakiś danych na wykresie.
Rozwiązaniem jest wykres cieniowy.Wykres cieniowy jest nowym sposobem rysowania wykresów polegającym na cieniowaniu wartości.
Na wykresie cieniowym zostanie przedstawiona każda wartość bez względu na skale wykresu.
Poniżej porównanie wykresów cieniowych i liniowych.
Skala 1:2
Skala 1:4
Skala 1:8
Skala 1:16
Wykresy cieniowe ( shadow graph ) znajdują zastosowanie przy rysowaniu szybko zmiennych w czasie przebiegów o dużych zmianach amplitudy ( takich jak dźwięki ).
Tzn. że jeśli zmniejszam skalę wykresu np: 8 razy - do narysowania każdej jednej linii wykresu cieniowego biorę 8 wartości. Każda jedna linia wykresu jest rysowana 8 kolorami(odcieniami szarości).
Stopniowo zwiększając nasycenie jeśli wartości pokrywają się ze sobą.
(lepiej to widać na animacjach, albo na samym edytorze).
Poniżej przykłady kilku waveform-ów:
Ostatni z wyglądu przypomina wykres cieniowy ale to nie jest ta technika, pomimo że wykres jest cieniowany. Tutaj kolor wykresu zależy od amplitudy.
W wykresie cieniowym kolor i jego nasycenie zależy od skali wykresu oraz od przebiegu samego dźwięku.