Już któryś raz w historii sprzętowej żonglerki i drugi raz w tym roku zostałem niepoważnie, nieuczciwie i wręcz czasami chamsko potraktowany przez drugą stronę transakcji. Żeby nie zaśmiecać tematu o wkurwach, zamieszczam porady dla potomnych. Tu zachęcam do współpracy drogich forumowiczów i do złożenia listy rzeczy, które trzeba spełnić przed nową transakcją i traktować twardo. Poniżej moje typy:
1. Zawsze staraj się, ograć, obejrzeć, powąchać* sprzęt osobiście! Tzw. widziały gały co brały.
*tak nie pomyliłem się, węch pozwala wykryć np. czy gibson był przemalowany albo czy sprzęt nie był zarzygany czy stał obok kartofli i grzybów.
Jeśli nie ma takiej opcji to czytaj dalej.
2. Upewnij się, że masz do czynienia z osobą fizyczną a nie firmą krzak, księciem Nigeru czy innym botem. Pomoc w weryfikacji daje nam współczesna technika jak telefon, media społecznościowe, fora internetowe, czaty, komunikatory. Już na tym etapie można rozpoznać czy mamy do czynienia z burakiem.
3. Jeśli kupujesz na odległość, poproś o konkretne/dodatkowe opakowanie towaru i ubezpieczenie wysyłki jeśli to możliwe. W przypadku uszkodzenia sprzętu w wysyłce można łatwiej uzyskać odszkodowanie od przewoźnika.
4. Upewnij się czy jest możliwość otwarcia paczki przy kurierze ale... Tu wypada wspomnieć o bardzo ważnej sprawie. Niektóre sprzęty nie należy otwierać bezpośrednio po podróży jeśli aura nie dopisywała (było zimno, wilgotno, sprzęt stał na sortowni przez weekend). Trzeba odczekać godzinkę albo nawet kilka godzin by nie było zdziwko, że gryf się wygł, popękało nitro w gibsunie za pierdyliard, czy nas prund jebnie z lampiaka bo nastąpiła kondensacja pary wodnej wewnątrz chassis. Wtedy nie rozszarpujemy kartonów jak Józek w noc poślubną z cycatej córki mleczarza. Tylko odstawiamy w kącik i cierpliwie czekamy czytając np. forum sevenstring.pl. Firmy kurierskie zazwyczaj pozwalają na zgłoszenie reklamacji do kilku dni.
5. Staraj się o zapewnieniu możliwości zwrotu (gwarancji rozruchowej etc.) w przypadku wykrytych wad ukrytych lub jakby się odmieniło bo mam okres, humory albo głowa boli.
6. Nigdy nie dawaj zaliczek, zadatków a jeśli to możliwe to staraj się o płatność za pobraniem.
7. Zawsze się targuj by sprawdzić elastyczność cenową może nawet desperację sprzedającego (no no no tu nie przeginać bo każdy ma chwile słabości itp.).
I najważniejsze!
8. Jeśli sprzedajesz to też stosuj się do tego co powyższe!