Autor Wątek: DOOM machine, syntezator a'la Mick Gordon  (Przeczytany 3270 razy)

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 371
DOOM machine, syntezator a'la Mick Gordon
« 30 Sie, 2023, 20:15:07 »
Nie wierzę, że jeszcze o to nie pytałem nikogo.

Próbuję odwzorować taki tor sygnałowy:



Wygląda u mnie to następująco:

1. W Reaperze mam jedną ścieżkę z zapiętą wersją VST Polivoksa



Który wysyła sygnał do 4 kanałów po kolei nazwanych 1-4 z zapiętymi różnymi efektami:

1:
- TubeDriver,
- TSC 1.1,
- TSE R47

czyli same przestery, tak  jak Mick Gordon opisywał w swoim panelu GDC

2:
- miał być jakiś feedbacker czy coś takiego, nie wiem czego dokładnie użył, te wtyczki które mam albo brzmią wybitnie dziwnie albo w ogóle nic nie zmieniają, w  rezultacie mam to  wyłączone i czaję się na lepsze rozwiązanie
- phaser taśmowy 4-TapPhaser
- LionPhaser
- kolejny przester Preampus-Distortus (nie do końca mi się jeszcze podoba, ale wrzuciłem póki co ten dla picu, Mick mówił o WMD Geiger Counter, ale nie mogę znaleźć zamiennika w VST)

3:
- znowu Preampus-Distortus
- echo taśmowe Variety of Sound NastyDLA
- kolejny TubeDriver
- saturator taśmowy VoS Ferric TDS
- reverb  sprężynowy Vrev-666

4:
Tu się zaczynają schody. Ogółem Mick używał wszystkich rzeczy w postaci prawdziwego sprzętu, nie wtyczek, ja to robię w postaci Bieda-Edition, ale w skrócie tu ma być ampsim  plus mikrofon, sygnał z mikrofonu wraca do ampsima tworząc feedback z jednej strony, z drugiej idzie do dwóch kompresorów.
Rozwiązałem to w ten sposób, że ten kanał wysyła sygnał równocześnie do BUS całości, jak i do kanału zatytułowanego 4fb, który  z kolei wysyła go z powrotem do 4.
W wersji cyfrowej ten feedback jest wybitnie brzydki,  piszczący i trudny do opanowania, więc musiałem go ściszyć na send i receive całkiem sporo (fader na 0, bo send i return są ustawione na pre-fader - nie wiem jak się poprawnie robi w Reaperze "send-only").

Na razie były schody, teraz drabina:
Mick opisuje w torze 1. splitter, który wysyła sygnał do kompresorów na końcach pozostałych trzech torów.
Nie wiem, jak to ustawić w Reaperze, żeby jeden kanał wysyłał sygnał do innych kanałów, ale dopiero w ich wybranym punkcie - w tym wypadku do kompresora na końcu - więc wyodrębniłem te kompresory do osobnych kanałów 2c, 3c i 4c, które odbierają swoje sygnały z odpowiadających im kanałów PLUS z kanału 1.

Mało eleganckie rozwiązanie i nie jestem pewien, czy nie wpływa na brzmienie.

Wszystkie te 4 tory schodzą się w ich BUS, w reaper jest to ścieżka 2,  ta bez tytułu - tam jest EQ z grubsza zgodne z tym o czym Mick mówił na GDC plus kolejny kompresor.

Co do samych kompresorów - tu wychodzi moja ignorancja, bo kompresory to nadal po części czarna magia dla mnie.
Mick opisuje zdaje się tylko jeden / dwa z nich wszystkich, ale założyłem że pozostałe będą tak samo ustawione - a mówi mianowicie, że kompresuje 20dB, że ratio jest 20:1, attack 30ms i release ustawia sobie zależnie od potrzeb.

Użyłem na razie standardowego dla Reapera XComp, ale wydaje mi się, że inny kompresor może przynieść lepsze rezultaty.


Co do samego Polivoks - znalazłem dwie wtyczki, jedna - ładniejsza - niestety  jest dla Reaktora którego nie posiadam bo jest zwyczajnie za drogi dla mnie obecnie, więc użyłem brzydszego, bez klawiatury i z trochę innym GUI (i zapewne brzmieniem i możliwościami, no ale na razie jeden wuj).
Polivoks ma grać tylko sinusoidy w niskich oktawach, cała zabawa z brzmieniem miała się odbywać w gałkologii przesterów, kompresorów, echa i feedbacku torze 4 (swoją drogą będę musiał przetestować ten feedback z prawdziwym wzmacniaczem - mam jakiś tranzystor, mam mikrofon, więc mogę się pobawić, jeśli znajdę sposób na odpowiednie skonfigurowanie send-receive).

No to tyle tematem przydługiego wstępu. Czas na próbki.

Czysta sinusoida:

Wlacz osadzony player soundcloud


Po efektach:

Wlacz osadzony player soundcloud


Trochę zabawy efektami:

Wlacz osadzony player soundcloud



Teraz czas na pytania:

1. jak zbliżyć się bardziej całym torem  sygnałowym do tego, co opisuje Mick? Szczególnie to wysłanie sygnału do kompresora na innych ścieżkach, z pominięciem wcześniejszych efektów na nich
2. co mogę z tym zrobić, żeby brzmiało jeszcze lepiej? Mick pokazuje, jak poprzez zmianę ustawień efektów zaczynają się tworzyć całe rytmy i relatywnie skomplikowane "melodie", biorąc pod uwagę że wszystko jest oparte o prostą sinusoidę
« Ostatnia zmiana: 30 Sie, 2023, 20:20:45 wysłana przez Rot »

Offline Mat

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 594
  • Join the Dark Side and get a free cookie!
Nie wiem ale sie wypowiem :D

Ciekawie te próbki brzmią ale wydaje się, że za malo w tym przesteru (zakładam, że chciałeś więcej mięsa). Nie wiem, czy Reaper to jest dobre narzędzie do takich zabaw. Nie, że się nie da ale tak troche pod górke jest. Lepszą opcją by chyba był Reason, bo tam to wszystko 'wygląda' jak studyjne racki, mozesz kable podpinać jak chcesz. To by chyba było najbliższe prawdziwego, fizycznego hardware.

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 371
Nie wiem ale sie wypowiem :D

Ciekawie te próbki brzmią ale wydaje się, że za malo w tym przesteru (zakładam, że chciałeś więcej mięsa). Nie wiem, czy Reaper to jest dobre narzędzie do takich zabaw. Nie, że się nie da ale tak troche pod górke jest. Lepszą opcją by chyba był Reason, bo tam to wszystko 'wygląda' jak studyjne racki, mozesz kable podpinać jak chcesz. To by chyba było najbliższe prawdziwego, fizycznego hardware.

Czekaj, bo jest kilka takich co tak się nazywają i kosztują między 800 a 2000 PLN, to na pewno to?

Tak, na razie jeszcze jestem na etapie sprawdzania co robi co dokładnie.
Np znalazłem jakiś Feedback w pluginach w mojej bibliotece, kompletnie zapomniałem, że go miałem - Bluecat AcuFiend - więc zapiąłem go tam, gdzie miał być z opcją subharmonic - i dodaje fajny smaczek, nic specjalnie wybijającego się przed szereg, ale jest lepiej.
Podmieniłem parę przesterów na inne i sprawdzam sobie co się zmienia.

Mick zanim wysłał syntezator to tych 4 torów, najpierw nałożył na to biały szum dopasowany w jakiś sposób do częstotliwości suba w syntezatorze.
Ta wtyczka udająca Polivoks ma opcję "noise" która nakłada właśnie biały szum, ale albo robi to w jakiś inny sposób, albo ja w to nie umiem, bo łatwo bardzo przesadzić. W każdym razie to ten szum ewidentnie dokłada sporo mięsa u niego.


Zastanawiam się jeszcze nad paroma kwestiami:

1. jak on to robi, że z jednolitego sygnału z syntezatora wyciąga jakieś rytmiczne stukanie, albo pojedyncze na każdą nutkę w midi, albo powtarzające się, nierzadko ze zmianami rytmu i/lub brzmienia / wysokości dźwięku

2. jeśli zmieniam coś w ustawieniach czy to syntezatora, czy to efektów w torze sygnałowym, często zmiana staje się zauważalna z jakimś opóźnieniem, a jak wrócę do tych samych ustawień co na początku, to brzmienie już nie wraca do tego co było dopóki nie zatrzymam odtwarzania

3. w pewnych wypadkach jak zatrzymam odtwarzanie w Reaperze, to cały tor sygnałowy nadal produkuje dźwięk. Mogę wyciszyć wszystkie kanały i potem je "odciszyć" z powrotem, ale nadal będzie wybrzmiewało dopóki nie wyłączę DAW

4. no i oczywiście co wszystkie te pokrętła, suwaki i pstryczki w Polivoksie robią. Zauważyłem zresztą, że ich układ nie pokrywa się z prawdziwym sprzętem / tym drugim VST dla Reaktora.



Ogółem temat jest jednocześnie fascynujący i frustrujący, bo możliwości sporo, ale zmiennych jest od zajebania, a moje OCD wymaga tych samych rezultatów co w oryginale.

EDIT:

5. Gdzieś wyczytałem (i pokrywa się z tym, o czym Mick mówił na GDC), że zależnie od głośności sygnału, odpowiedni tor sygnałowy się uruchamia.
Jeśli sygnał jest głośny, to tor 1 przykrywa pozostałe, jak się ścisza, to tor 2 idzie na front i tak dalej.
Jak to ogarnąć?
« Ostatnia zmiana: 31 Sie, 2023, 17:25:56 wysłana przez Rot »

Offline gizmi7

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 542
  • Venus as a goodboi
Za stukanie odpowiada prawdopodobnie LFO podpięte pod obwiednię - Polivoks to nie jest najbardziej elegancko wykonany syntezator jak przystało na radziecką szkołę inżynieryjną, więc klikanie się bierze pewnie z tego, jak LFO napierdala sygnałem w obwiednię. Wątpię, żeby wtyczka to potrafiła odtworzyć, bo to konstrukcyjnie uważa się za wadę. Propos obwiedni, czy ten atak na filtrze nie jest zbyt ekstremalnie ustawiony? No i do takich ekstremalnych zabaw sound designem na pewno wyłącz tę kwantyzację po prawej stronie interfejsu wtyczki.

Posty połączone: [time]01 Wrz, 2023, 02:21:11[/time]
PS Teraz jest wyprzedaż modularnych zabawek od Teenage Engineering i sam sobie takiego sprawiłem na urodziny. Za ten zestaw modułów to jak za darmo - ma to swoje kompromisy, ale moim zdaniem to tylko wspomaga kreatywność.

https://www.thomann.de/intl/teenage_engineering_pocket_operator_modular_400.htm

Do tego, co próbujesz osiągnąć to idealne małe laboratorium do zabaw dźwiękiem. Na kompie i z wtyczkami to nie to samo - są rzeczy jak VCV rack, ale nie masz tej samej frajdy z przekładania kabelków i zmagania się z "żywym" organizmem. Ja bym na Twoim miejscu sobie odpuścił tego Polivoksa i właśnie pobawił się w jakieś VCV czy coś podobnego.
« Ostatnia zmiana: 01 Wrz, 2023, 02:23:37 wysłana przez gizmi7 »

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 371
Za stukanie odpowiada prawdopodobnie LFO podpięte pod obwiednię - Polivoks to nie jest najbardziej elegancko wykonany syntezator jak przystało na radziecką szkołę inżynieryjną, więc klikanie się bierze pewnie z tego, jak LFO napierdala sygnałem w obwiednię. Wątpię, żeby wtyczka to potrafiła odtworzyć, bo to konstrukcyjnie uważa się za wadę. Propos obwiedni, czy ten atak na filtrze nie jest zbyt ekstremalnie ustawiony? No i do takich ekstremalnych zabaw sound designem na pewno wyłącz tę kwantyzację po prawej stronie interfejsu wtyczki.

Szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem pojęcie LFO, ani tym bardziej obwiedni, też nie widzę nigdzie kontrolki od tego w tym syntezatorze, ale udawało mi się te kliknięcia i stuki już uzyskać momentami, więc powiedzmy że jestem na dobrym tropie.

Jaki atak na filtrze?

A no właśnie zastanawiałem się o uj chodzi z tą kwantyzacją.



PS Teraz jest wyprzedaż modularnych zabawek od Teenage Engineering i sam sobie takiego sprawiłem na urodziny. Za ten zestaw modułów to jak za darmo - ma to swoje kompromisy, ale moim zdaniem to tylko wspomaga kreatywność.

https://www.thomann.de/intl/teenage_engineering_pocket_operator_modular_400.htm

Do tego, co próbujesz osiągnąć to idealne małe laboratorium do zabaw dźwiękiem. Na kompie i z wtyczkami to nie to samo - są rzeczy jak VCV rack, ale nie masz tej samej frajdy z przekładania kabelków i zmagania się z "żywym" organizmem. Ja bym na Twoim miejscu sobie odpuścił tego Polivoksa i właśnie pobawił się w jakieś VCV czy coś podobnego.

Wciąż za duży wydatek, chwilowo zastanawiam się, czy w ogóle mi wystarczy do wypłaty na samo życie.
Może kiedyś.




A tak to znalazłem sposób jak zapiąć sygnał z jednego tracku do kompresora na innym, na koniec sygnału.
Teraz pozostaje kwestia w jaki sposób Mick to pospinał:

Czy
1->2, 3, 4

Czy
1 -> 2, 3, 4
2 -> 3, 4
3 -> 4
(to by tłumaczyło czemu na torze 4 są dwa kompresory).

Obstawiam, że któraś z tych opcji ma coś wspólnego z tym:

Cytuj
5. Gdzieś wyczytałem (i pokrywa się z tym, o czym Mick mówił na GDC), że zależnie od głośności sygnału, odpowiedni tor sygnałowy się uruchamia.
Jeśli sygnał jest głośny, to tor 1 przykrywa pozostałe, jak się ścisza, to tor 2 idzie na front i tak dalej.
Jak to ogarnąć?


No i doszło kolejne pytanie:

6. Mick nakłada na syntezator biały szum, który oscyluje sobie, tzn. włącza się i wyłącza, z częstotliwością aktualnie granego dźwięku.
Jak coś takiego pociągnąć w Reaperze?
« Ostatnia zmiana: 01 Wrz, 2023, 11:10:51 wysłana przez Rot »

Offline gizmi7

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 542
  • Venus as a goodboi
W syntezatorze występują tak zwane obwiednie, którymi modyfikujesz amplitudę sygnału bądź funkcjonowanie niektórych modułów, w tym przypadku są to pełne obwiednie ADSR, gdzie pierwsza z literek oznacza "attack". No i masz ustawione na maksa, czyli że filtr otwiera się w maksymalnie długim czasie na jaki pozwala ta obwiednia. LFO to oscylator wolnych przebiegów, czyli po ludzku takie wirtualne rączki, którymi możesz robić automacje funkcjonowania parametrów syntezatora, np. aktywować działanie obwiedni. Przy słabej jakości obwiedniach lubią one klikać przy otrzymaniu sygnału, gdy atak jest ustawiony na minimalną wartość. W przypadku tej wtyczki zgaduję, że LFO masz w kategorii "modulator", choć nie pamiętam konkretnie Poliwoksa, więc to może jeszcze nieco inaczej funkcjonować, ale pewnie spełnia podobną funkcję.

Kwantyzacja to jak to w Reaperze i innych DAWach - synchronizacja parametrów z tempem utworu/projektu.

Co do punktu 5. odpowiada za to prawdopodobnie envelope follower, który się triggeruje przy odpowiednim poziomie sygnału (na takiej zasadzie działają np. filtry auto-wah), co do 6. to brzmi jak biały szum -> filtr, którego otwarcie jest modulowane przez CV granego dźwięku. Serio obczaj sobie VCV rack, bo to darmowa wtyczka i tam sobie kawałeczek po kawałeczku spróbuj odtworzyć tor sygnałowy na dostępnych modułach. Na YouTubie jest mnóstwo tutoriali. I potem na to te wszystkie przestery, bitcrushery, kompresory oraz inne takie harmoniczne bajery.

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 371
No tak, to ma sens w sumie.

Zresztą - te stuki/puki/artefakty udawało mi się już usiągnąć w jakiejś formie właśnie przez machanie na oślep suwakami ADSR i ustawienia echa w jednym z torów.
Teraz po prostu kwestia zbliżenia się bardziej do brzmienia jakie Mick uzyskał, no i doprawienie tego. Obstawiam, że między innymi te phasery są tam właśnie po to.

Wczoraj w nocy zbudowałem cały sygnał od nowa, szukając specjalnie takich wtyczek, które będą jak najbardziej zbliżone do tego, co Mick opisywał, do któregoś momentu całkiem zacnie szło, ale pogubiłem się przy kompresorach, i w którymś momencie zaczęło to brzmieć jak bardzo niekontrolowany, ambientowy szum, co z pewnością znalazłoby swoje zastosowanie, ale w innym projekcie.

Posty połączone: 01 Wrz, 2023, 21:36:55
Zainstalowałem tę drugą wersję Polivoksa, tę z Reaktorem, i ze zgrozą zauważyłem, że tam nie ma sinusoidy.
Pogrzebałem i okazuje się, że oryginał też nie.

W jaki sposób więc Mick mógł użyć sinusoidy w Polivoksie, jeśli jej tam nie ma?
« Ostatnia zmiana: 01 Wrz, 2023, 21:36:55 wysłana przez Rot »

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 371
Wlacz osadzony player soundcloud


Zdaje się zaczynam chwytać o co z tym chodzi pomału, przynajmniej jeśli chodzi o samą stronę syntezatora.
Artefakty, puki i trzaski mają widać dużo wspólnego z ASDR - zależnie od kombinacji będzie np. sam krótki atak, albo ogon nakładający się na atak kolejnego dźwięku i tak dalej.
W połączniu z taśmowym echo zrobi fajne efekty.

To czego mi wciąż brakuje, to cała reszta - w dużej mierze to jak kompresory są ze sobą pospinane

Cytuj
Czy
1->2, 3, 4

Czy
1 -> 2, 3, 4
2 -> 3, 4
3 -> 4
(to by tłumaczyło czemu na torze 4 są dwa kompresory).

czy też może
1 > 2
2 > 3
3 > 4

I czy te kompresory wtedy za input mają też brać kanał, na którym się znajdują...

Cała reszta gałkologii to tak na prawdę metoda prób i błędów i liczenia na cud.
W każdym razie obecnie tor 1 przykrywa wszystkie pozostałe i nie brzmi to jeszcze tak profesjonalnie, ale pomału do przodu.

PS
Wiem, że jest sporo tutoriali na YT, ale niemal wszystkie mocno zbaczają z tego co MG opisuje na GDC, posuwają się często nawet do użycia nie-sinusoid, a jak już kopiować, to porządnie.

Offline Mat

  • Pr0
  • Wiadomości: 1 594
  • Join the Dark Side and get a free cookie!
Jak tam idzie z projektem? Co nowego wykombinowałeś?

Offline Rot

  • Gaduła
  • Wiadomości: 371
Nie miałem za bardzo czasu, w przyszłym tygodniu możliwe że pokombinuję.
Problem w tym, jakich dokładnie efektów używa Mick - np. jeden z nich to nie jest zwykły przester, tylko jakaś fikuśna maszyna (KV100 Assblaster).
A tak to za mało wiem o syntezatorach jako takich jeszcze.
W którymś momencie jak już się zmęczę dłubaniem, to po prostu znajdę sobie jakiś tutorial na yt który mnie przeprowadzi za rączkę, i walić to, że proces będzie trochę inny.

 

Related Topics

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
40 Odpowiedzi
18061 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 23 Cze, 2010, 23:21:40
wysłana przez pstry
3 Odpowiedzi
2343 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 03 Maj, 2012, 16:08:05
wysłana przez Winged
Syntezator

Zaczęty przez bandit112 Software

4 Odpowiedzi
2170 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 27 Cze, 2012, 13:25:44
wysłana przez bandit112
5 Odpowiedzi
2071 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 21 Sie, 2013, 19:00:44
wysłana przez mattttam
0 Odpowiedzi
1375 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość 04 Kwi, 2014, 23:27:20
wysłana przez errorysta