No więc jestem tak jak obiecałem. Pozwolę sobie wprowadzić mały regulamin do mojego wątku
![;) ;)](http://forum.sevenstring.pl/Smileys/classic/wink.gif.pagespeed.ce.8Fgga7j_cy.gif)
1. Nie załatwiam pracy, nie jestem pośrednikiem tylko zwykłym szarym pracownikiem. Podobnie jak żaden z Was nie jest w stanie mi załatwić posady gitarowego w Bon Jovi, tak i ja nie jestem w stanie załatwić nikomu pracy na platformie. Wszelkie próby przekupstwa czy korupcji będą bezwzględnie tępione
![;) ;)](http://forum.sevenstring.pl/Smileys/classic/wink.gif.pagespeed.ce.8Fgga7j_cy.gif)
.
2. Będę starał się odpowiadać na pytania po krótkim wprowadzeniu do tematu prac morskich. Tym samym chcę rozwiać mity i wytępić naciągaczy, którzy oferują linki do nic nie wartych stron z ofertami, żądając za to kasy. Tym samym proszę o wsparcie, korektę czy uzupełnienie wiadomości przez któregoś z marynarzy / pracowników offshore - o ile tacy tu są.
3. Wnoszę o przebaczenie, jeśli informacje będą niepełne. Praca na morzu jest tak szeroka jak samo morze i będę się wypowiadał na tematy z którymi miałem styczność lub co do których jestem pewien. Nie chcę wprowadzać zamieszania.
4. Wszelkie rady i informacje udzielane będą tylko i wyłącznie po to by w końcu któremuś z Was się udało. Im więcej ludzi polepszy dzięki temu swój status finansowy tym lepiej - będzie lepsza rotacja sprzętu na giełdzie
![;) ;)](http://forum.sevenstring.pl/Smileys/classic/wink.gif.pagespeed.ce.8Fgga7j_cy.gif)
5. Jeśli Admin uzna, że taki wątek nie powinien się tu znajdować to niech go po prostu usunie. Wiem, że to forum gitarowe, ale po to jest dział Off-topic by pogadać o pierdołach.
A teraz nastrójcie swoją gitarę do mojej
![;) ;)](http://forum.sevenstring.pl/Smileys/classic/wink.gif.pagespeed.ce.8Fgga7j_cy.gif)
Ok przejdźmy do odcinka pierwszego:
PRACA NA MORZUWedług moich obserwacji, pracę na morzu podzielić można na :
-pracę na statkach
-pracę na platformach wiertniczych
-pracę na platformach stałych (produkcyjnych)
Praca na statkachJak pewnie wszyscy wiecie, statki mogą być pasażerskie, towarowe ale również do zadań specjalnych - czyli wiertnicze, sejsmiczne, interwencyjne itp. Platformy wiertnicze dzielą się na pływające (tzw. SemiSubmersible, zarówno z napędem własnym jak i bez), ale również na platformy typu jack up - oparte na nogach (przeważnie trzech). Platformy stałe - konstrukcje oparte o dno - nie przemieszczające się. Wybudowane na stałe i zajmujące się przetwarzaniem / dystrybucją oleju lub gazu. Nas jednak najbardziej będą interesowały zawody wykonywane na wyżej opisanych. Po to ten cały temat przecież - co mogę tam robić. Na wszystkich instalacjach na pewno część wykonywanych zawodów jest wspólna typu: safety officer (BHPowiec), medic, catering crew (czyli kucharze i pomocnicy), cleaning crew (sprzątacze) ale także mechanicy, elektrycy. Z poprzednio wymienionych jedynie cleaning crew może pozwolić sobie na odstępstwo od specjalizacji czy doświadczenia jednak minimalne wymagania (kursy) musi posiadać każdy kto myśli o pracy na morzu. Największe pieniądze są oczywiście w branży oil & gas. Jednak tam trzeba się w danej dziedzinie specjalizować. Nie znam dokładnie branży statków pasażerskich ale wiem na pewno, że pieniądze są nieporównywalnie mniejsze. Dlatego będę się skupiał na oil & gas. Zacznijmy od zawodów najmniej płatnych - czyli cleaning / catering. Dla kogoś bez doświadczenia jest to przepustka do świata pracy offshore. Również konkurencja jest olbrzymia i oczywiście pierwszeństwo mają Brytyjczycy. Jednak coraz więcej Polaków czy mieszkańców Europy wschodniej zaczyna się pojawiać na platformach. Przeważnie mają już doświadczenie z morzem zdobyte na statkach pasażerskich lubi cargo. Podstawowymi kursami dla kogoś kto myśli o pracy na morzu są :
BOSIET - Basic Offshore Safety Induction & Emergency Training - czyli w skrócie - kurs przetrwania na morzu. Potem opiszę dokładnie jak przebiega taki kurs (o ile będzie zainteresowanie). Kurs jest płatny i odnawiany co 4 lata. Najlepiej wykonać go w renomowanych ośrodkach w Aberdeen/UK czy w Roterdamie / Holandia.
Kolejnym podstawowym jest HUET - Helicopter Underwater Escape Training - czyli jak się uratować podczas katastrofy helikoptera (który jest podstawowym środkiem dowożącym Was na platformy wiertnicze)
Jeśli chcecie pracować na Morzu Północnym, wymagany jest kolejny kurs - MIST - Minimum Industry Safety Training - czyli kolejne szkolenie BHP. Wykonywany online - kończy się egzaminem. Oczywiście płatny i wymaga nadania numeru Vantage - czyli zarejstrowania pracownika w sektorze Morza Północnego.
Jeśli chodzi o badania medyczne to jest to podstawa. Musisz je przejść pomyślnie i odnawiane są co 2 lata. W Polsce tylko w Gdyni można je zrobić.
To tyle tytułem wstępu. Jak widzicie na sam początek to kupa forsy na same podstawowe kursy i zero gwarancji na dostanie pracy. W 90% przypadków nikt nie przeczyta Waszego CV jeśli nie będzie załączonych certyfikatów ukończenia w/w kursów. Pozostałe 10% to szczęściarze z czego 9% to na pewno nie Polacy
![;) ;)](http://forum.sevenstring.pl/Smileys/classic/wink.gif.pagespeed.ce.8Fgga7j_cy.gif)
Zapraszam do dyskusji i proszę o pytania. Może coś nie jest jasne to chętnie wytłumaczę. W kolejnym odcinku wprowadzenie do kolejnych zawodów wykonywanych na platformach.