1. nie napis na ramie, ale z jakiego jest aluminium i czy jest cieniowana i ile razy. W dobrą ramę opłaca się zainwestować, Najlepszy stosunek cena/jakość powinien mieć Cube, chociaż to jest płynne
2. korba - jak Shimano to przynajmniej Octalink, a najlepiej Hollowtech. W system ISIS bym się nie pakował, suporty się sypią,
3. napęd - ja obstaję za SRAMem i obrotowymi manetkami, ale w sztywnych ramach nie ma to wielkiego znaczenia, więc wedle uznania.
4. koła - piasty najlepiej na łożyskach maszynowych, a jeśli shimanowskie kulki do najlepiej XT. Chociaż... miałem komplet XT na kulkach, teraz mam Dartmoory na maszynach. Są cięższe, ale chodzą bez porównania lepiej.
5. hamulce - jak nie szalejesz albo nie ważysz 80-90+kg to wystarczą dobre V-ki. Jeśli tarczowe, to tylko hydrauliczne, kwestia mineralny vs DOT to raczej warunki w jakich się jeździ i upodobania własne
6. Kierownica, mostek, reszta osprzętu - to się i tak wymienia z czasem
7. I na koniec ważna uwaga - jeśli np. z pomiarów wychodzi że masz mieć ramę 18kę, a rozmiary są 17 i 19, weź mniejszy. Sztycę zawsze można wysunąć bardziej, a mostek zmienić na dłuższy. Zresztą krótszy rower jest zrywniejszy i zwrotniejszy. No i im niżej jest górna rura ramy tym bezpieczniej dla pewnych części ciała
